لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۳

پیروزی میت رامنی در شش ایالت در انتخابات «سه‌شنبه بزرگ»


میت رامنی
میت رامنی
در روز موسوم به «سه‌شنبه بزرگ»، حزب جمهوری‌خواه آمریکا با وجود برگزاری انتخابات درون‌حزبی در ۱۰ ایالت موفق نشد رقیب اصلی این حزب برای باراک اوباما در انتخابات ماه نوامبر ریاست‌جمهوری را مشخص کند.

«سه‌شنبه بزرگ» در جریان انتخابات‌های ریاست‌جمهوری آمریکا به سه‌شنبه‌ای در ماه فوریه یا مارس گفته می‌شود که در آن روز بیشترین تعداد ایالت‌ها، انتخابات‌های مقدماتی برگزار می‌کنند تا بدین‌وسیله نامزد اصلی هر حزب برای شرکت در انتخابات اصلی ریاست‌جمهوری مشخص شود.

گزارش‌ها حاکی است روز سه‌شنبه با شمارش اکثر آرا، از میان نامزدهای حزب جمهوری‌خواه، میت رامنی، ‌میلیونر و فرماندار پیشین ماساچوست، توانسته‌است در ایالت مهم اوهایو با اختلاف کم از رقبای دیگر خود پیشی بگیرد. وی هم‌چنین در پنج ایالت ویرجینیا، ورمانت، آیداهو، ماساچوست و آلاسکا اکثریت آرا را به خود اختصاص داده‌است.

گزارش‌ها هم‌چنین حاکی است ریک سنتورم، سناتور پیشین پنسیلوانیا، در سه ایالت اوکلاهما، تنسی و داکوتای شمالی، و نیوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان در یک ایالت یعنی جورجیا بر دیگر رقیبان پیشی گرفته‌اند.

ایالت پرجمعیت و صنعتی اوهایو از مهم‌ترین صحنه‌های کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا است و تاکنون در انتخابات‌های مقدماتی پیشین آمریکا در ۲۵ مورد از ۲۷ مورد، کاندیدای پیروز در این ایالت کاندیدای برنده رقابت‌های درون‌حزبی شده‌است.

شمارش بخش اعظم آرا نشان می‌دهد که هم‌اینک حدود ۳۸ درصد رأی‌ها در اوهایو از آن میت رامنی و ۳۷ درصد از این آرا از آن ریک سنتورم شده‌است.

کسب تنها ۱۲ هزار رأی بیشتر از سوی میت رامنی نسبت به رقیب دوم طی روز «سه‌شنبه بزرگ» در اوهایو نشان می‌دهد که این سرمایه‌دار بزرگ و مورمون‌مذهب با وجود تبلیغات گسترده خود هنوز نتوانسته‌است با اقشار متوسط و کارگر ارتباط برقرار کند.

میت رامنی به عنوان نماینده جریان لیبرال‌تر در حزب جمهوری‌خواه و ریک سنتورم نماینده جناح محافظه‌کارتر این حزب به‌شمار می‌آیند.

سنتورم به خاطر رقابت تنگاتنگ خود با رامنی ممکن است هم‌اینک به عنوان فردی دیده شود که هم خود از پیروزی در رقابت‌های درون‌حزبی باز خواهد ماند و هم مانع از درخشش کاندیدای اصلی جمهوری‌خواهان در سطح ملی خواهد شد.

نیوت گینگریچ هم‌اینک با افزودن ایالات جورجیا به ایالت کارولینای جنوبی که در ماه ژانویه در آن برنده شده‌بود به عنوان نامزد «جنوب محافظه‌کار» مطرح شده‌است.

میت رامنی و دو نامزد دیگر حزب جمهوری‌خواه یعنی نیوت گینگریچ و ریک سنتورم وعده داده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات، ایران را از راه تشدید فشارها، وادار به عقب‌گرد اتمی کنند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، که در قیاس با رقبای جمهوری‌خواه خود رویکرد نسبتاً ملایم‌تری در زمینه برخورد با جمهوری اسلامی ایران دارد نامزد قطعی حزب دموکرات به‌شمار می‌آید.

قرار است که کنوانسیون حزبی جمهوری‌خواهان در روزهای ۲۷ تا ۳۰ اوت در فلوریدا برگزار شود که در آنجا نامزد نهایی این حزب برای رقابت ماه نوامبر اعلام خواهد شد.

پس از انتخابات ماه نوامبر، دوره چهارساله بعدی ریاست جمهوری ایالات متحده از ماه ژانویه سال آینده آغاز خواهد شد.
XS
SM
MD
LG