لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

حمله غافلگیرانه مخالفان قذافی به سرت و پیشروی تا نزدیکی مرکز شهر


شلیک توپخانه‌های مخالفان قذافی به سوی شهر سرت.
شلیک توپخانه‌های مخالفان قذافی به سوی شهر سرت.
نیروهای شورای انتقالی لیبی روز شنبه با همراهی جنگنده‌های ناتو حمله‌ای غافلگیرانه را به شهر سِرت، زادگاه معمر قذافی، رهبر پیشین این کشور، آغاز کرده و تا یک کیلومتری مرکز این شهر پیش رفتند.

سرت یکی از دو مقر مقاومت نیروهای هوادار معمر قذافی است و به گزارش خبرگزاری رویترز، تک‌تیراندازهای مستقر در ساختمان‌های سرت موفق شدند با تیراندازی شدید از رسیدن نیروهای شورای انتقالی به مرکز این شهر جلوگیری کنند.

نیروهای هوادار معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، که موفق شده‌اند مواضع خود را در چند نقطه ازجمله در شهر بنی‌ولید، در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی پایتخت و سرت، در ۴۵۰ کیلومتری شرق طرابلس، حفظ کنند پیش از این نیز چندین بار حملات مخالفان به این دو شهر را دفع کرده‌اند.

عبدل ابراهیم، سخنگوی شورای نظامی مصراته به خبرگزاری فرانسه گفت که در جریان این حمله که به صورت گازانبری و از سوی جنوب و شرق به سرت انجام شد هفت تن از نیروهای شورای انتقالی جان باخته و ۱۴۵ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

وی هم‌چنین افزود که نیروهای مخالف قذافی هم‌اینک در حال تقویت جبهه سرت هستند و مواضع مختلفی را در دست دارند و حملات به این شهر قرار است از بامداد یک‌شنبه به صورت گسترده از سر گرفته شود.

«تعهد به دموکراسی در لیبی جدید»

در همین حال روز شنبه محمود جبریل، که سمت نخست‌وزیری را در شورای انتقالی لیبی برعهده دارد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نمایندگی از کشور لیبی سخنرانی کرد که این سخنرانی با تشویق و کف زدن‌های بلند نمایندگان دیگر کشورهای جهان همراه شد.

وی در نطق خود اظهار داشت که ملت لیبی متعهد دست یافتن به دموکراسی، برابری و همبستگی دوباره با جامعه جهانی است و هم‌اینک «یک لیبی جدید در حال شکل‌گیری است.»

محمود جبریل هم‌چنین از جامعه جهانی خواست تا تمامی دارایی‌های معمر قذافی را از حالت مسدود بودن درآورند و به لیبی جدید در روند بازسازی یاری برسانند.

سخنرانی نخست‌وزیر دولت انتقالی نخستین سخنرانی نماینده‌ای از لیبی غیر از نمایندگان معمر قذافی در مجمع سازمان ملل طی ۴۲ سال گذشته‌است. هم‌اینک در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، پرچم جدید لیبی در مقابل ساختمان این مجمع نصب شده‌است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد روابط دیپلماتیک واشینگتن و طرابلس از سرگرفته می‌شود و به زودی سفیر آمریکا راهی لیبی خواهد شد. وی همچنین از آغاز فصلی نوین در تاریخ لیبی یاد کرد و خواستار برگزاری انتخابات منصفانه و آزاد در این کشور شد.
XS
SM
MD
LG