لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

احضار سفیر ایران در سوئد در اعتراض به «بازداشت» موسوی و کروبی


وزارت خارجه سوئد روز چهارشنبه از احضار سفیر جمهوری اسلامی در استکهلم برای اعتراض به بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان در ایران، خبر داد.

«سوِن کولبرگ»، سخنگوی وزارت خارجه سوئد روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که رسول اسلامی، سفیر ایران، در این ارتباط فراخوانده شده و با فرانک بلفراگه، معاون وزیر خارجه سوئد دیدار کرده‌است.

آقای کولبرگ گفت: «سفیر ایران در جریان دیدار با معاون وزیر خارجه، پاسخ‌های رضایت‌بخشی ارائه نکرد، بنابر این سوئد این موضوع را از نزدیک دنبال خواهد کرد.»

فرانک بلفراگه، خود پس از ملاقات با سفیر ایران به خبرگزاری سوئدی «تی‌تی» گفت: «ما نسبت به تحولات اوضاع حقوق بشر در ایران بسیار نگرانیم.»

اعضای خانواده موسوی و کروبی می‌گویند که این دو رهبر مخالفان به همراه همسرانشان بازداشت شده و به زندان حشمتیه در تهران منتقل شده‌اند. عباس جعفری‌ دولت‌آبادی، دادستان تهران، با دروغ خواندن این مطلب، می‌گوید که آنها هم‌چنان در خانه‌های خود به سر می‌برند.
سفیر ایران در جریان دیدار با معاون وزیر خارجه، پاسخ‌های رضایت‌بخشی ارائه نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه سوئد

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز روز دوشنبه به خبرهای منتشر شده در خصوص بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی واکنش نشان داده و ضمن «غیرقابل پذیرش» خواندن این بازداشت، خواهان آزادی آن‌ها شده‌است.

به دنبال انتشار خبر این بازداشت‌ها، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از این اقدام انتقاد کرده و وزارت امور خارجه آلمان نیز کاردار سفارت جمهوری اسلامی را فراخوانده‌است.

در همین حال، یرژی بوزک، رئیس لهستانی پارلمان اروپا نیز با محکوم کردن «شدید» این اقدام، خواستار آزادی بدون قید وشرط رهبران مخالفان در ایران شده و خانه‌ آزادی نیز از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، هر چه زودتر این دو سیاستمدار ایرانی را آزاد کنند.

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، روز سه‌شنبه در وب‌سایت خود نوشت که «در باب بازداشت پدر و مادرم که متأسفانه و به اشتباه در ۲۰ روز گذشته از واژه حصر خانگی استفاده می‌شد باید بگویم که آنان در بازداشت به سر می‌برند نه حصر. از وضعیت آنان هیچ خبری در دست نیست و خدا می‌داند در چه وضعیتی هستند.»
XS
SM
MD
LG