لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۲

موافقت دولت سوریه با اعزام ناظران اتحادیه عرب به این کشور


نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب.
نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب.
سوریه روز دوشنبه موافقت کرد که اتحادیه عرب ناظرانی را برای بررسی نحوه اجرای توافقنامه ماه گذشته برای پایان خونریزی‌ها، به این کشور بفرستد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، نیز در همین روز اعلام کرد که تیمی از ناظران ظرف ۷۲ ساعت آینده برای بررسی اوضاع وارد دمشق خواهند شد.

دولت سوریه ماه گذشته برپایه طرحی موافقت کرده‌بود به حضور نیروهای مسلح دولتی در مناطق بحران‌زده پایان دهد، تمامی بازداشت‌شدگان حوادث اخیر را آزاد کند و گفت‌وگویی را با مخالفان خود به میزبانی اتحادیه عرب آغاز کند.

اتحادیه عرب چند هفته پیش برای وادار ساختن رژیم بشار اسد به توقف خونریزی‌ها، تحریم‌های اقتصادی علیه دولت او وضع کرد و نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، گفت که چنانچه دولت سوریه با طرح اعزام ناظران موافقت کند، اتحادیه عرب در تحریم‌ها بازنگری خواهد کرد.

با این حال به گزارش خبرگزاری رویترز، نبیل العربی روز دوشنبه با اعلام خبر اعزام تیم ناظران به سوریه گفت که در مورد حذف تحریم‌ها طرحی فوری در دست نیست و ناظران باید اکنون مشخص کنند که دولت سوریه تا چه میزان به تعهدات توافقنامه وفا می‌کند.

نبیل العربی گفت که «تیمی کارآزموده شامل ناظران امنیتی، قانونی و اداری به ریاست سمیر سیف الیَزَل، معاون دبیرکل اتحادیه عرب، ظرف دو تا سه روز به سوریه اعزام خواهد شد.»

وی که در قاهره در یک نشست خبری مشترک با معاون وزیر خارجه سوریه سخن می‌گفت افزود که مأموریت این ناظران یک ماه به طول خواهد انجامید و «نام ۱۰۰ نفر از ناظران از سازمان‌های غیردولتی عرب و نمایندگان کشورهای عرب برای این منظور فهرست شده‌است و این تعداد قرار است افزایش یابد.»

دبیرکل اتحادیه عرب هم‌چنین خبر داد که این اتحادیه در کمتر از یک هفته دیداری را با اپوزیسیون سوریه برگزار خواهد کرد تا زمینه‌های گفت‌وگوی مخالفان را با رژیم بشار اسد فراهم کند.

روز سیزدهم دسامبر، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گزارش داد که شمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های ۹ ماهه اخیر در سوریه به بیش از ۵ هزار نفر رسیده‌است.

دولت سوریه می‌گوید که بیش از ۱۱۰۰ نفر از افراد ارتش، پلیس و نیروی انتظامی این کشور در این ناآرامی‌ها کشته شده‌اند.

کمیته ویژه پیگیری بحران سوریه وابسته به سازمان ملل متحد، دوشنبه ۲۸ نوامبر در گزارشی نیروهای امنیتی و ارتش این کشور را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد.
XS
SM
MD
LG