لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

وقوع دو انفجار در دمشق دست‌کم ۳۴ کشته برجای گذاشت


انفجار بمب در محله مسیحی‌نشین و دروزنشین «جرمانا» در حومه دمشق. ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲.
انفجار بمب در محله مسیحی‌نشین و دروزنشین «جرمانا» در حومه دمشق. ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲.
در پی وقوع دو انفجار در محله «جرمانا» واقع در شرق دمشق، پایتخت سوریه که روز چهارشنبه، هشتم آذر، روی داد دست‌کم ۳۴ تن جان خود را از دست داده و ۸۳ نفر دیگر نیز به‌شدت زخمی شدند.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر از قول یک منبع در وزارت کشور سوریه نوشت که ۱۰ کیسه دیگر از بقایای اجساد قربانیانی که هنوز شناسایی نشده‌اند از محل وقوع این انفجارها جمع‌آوری شده‌است.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، این بمب‌ها که در خودروهای سواری کار گذاشته شده بودند بامداد چهارشنبه در محله «جرمانا» منفجر شدند و همزمان در همین محله انفجار بمب‌های کوچک دیگری نیز گزارش شده‌است.

تعداد زیادی از ساکنان «جرمانا» از مسیحیان و از اقلیت دروزی سوریه هستند که برای فرار از خشونت‌های دیگر نقاط سوریه به این محل مهاجرت کرده‌بودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد پس از وقوع اولین انفجار که در ساعتی پررفت‌وآمد و در محلی شلوغ رخ داد، مردم برای کمک به مجروحان به صحنه انفجار شتافتند که پس از آن بمب دیگری در همان محل منفجر شد.

این انفجارها در یک پارکینگ بین دو ساختمان تجاری روی داد و بسیاری از کشته‌شدگان کارگران و کارمندانی بودند که در ساعات بامدادی به محل کار خود می‌رفتند؛ گزارش‌ها حاکی است خسارات مالی زیادی نیز به این ساختمان‌ها وارد آمده‌است.

بنا بر گزارش‌ها هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.

تلویزیون دولتی سوریه این انفجارها را «بمب‌گذاری تروریستی» توصیف کرد که این، توصیفی است که رسانه‌های دولتی سوری به طور معمول برای اقدامات افراد مسلح سنی‌مذهب این کشور به‌کار می‌برند.

بیشتر شورشیانی که برای سرنگونی بشار اسد در سوریه نبرد می‌کنند از اکثریت سنی‌مذهب این کشور هستند و در تلاش‌های خود برای به دست گرفتن کنترل دمشق، تاکنون مکرراً محلات اقلیت‌نشین حومه دمشق را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

رژیم بشار اسد که چهار دهه بر سوریه حاکم است از اقلیت علوی این کشور است و بسیاری از مردم سنی‌مذهب سوریه، اقلیت‌ها را به حمایت از این رژیم متهم می‌کنند.

به نوشته آسوشیتدپرس، گفته می‌شود که در حال حاضر ستیزه‌جویان خارجی مرتبط با گروه‌های تندرو جهادی نیز در میان صفوف مبارزان سنی‌مذهبی که با رژیم سوریه درگیر هستند حضور پیدا کرده‌اند.

وجود چنین روندی به معنی کاهش پشتیبانی غرب از مخالفان بشار اسد خواهد بود. این مخالفان نیز وجود خارجیان در میان خود را تکذیب می‌کنند.
XS
SM
MD
LG