لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

سوریه اظهارات منتسب به اسد مبنی بر عدم تمایل به کناره‌گیری را تکذیب کرد


تصویری از بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه.
تصویری از بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه.
رسانه‌های دولتی سوری روز یک‌شنبه ۲۹ دی گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس را در مورد این‌که بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، گفته‌است که «قصد واگذاری قدرت را ندارد»، «غیردقیق» خواندند.

خبرگزاری اینترفکس روز یک‌شنبه نوشته بود که بشار اسد این اظهارات را در آستانه کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه و در دیدار با نمایندگان پارلمان روسیه که روز شنبه وارد دمشق شدند بیان کرده‌است.

به نوشته اینترفکس، بشار اسد در این دیدار گفته‌است که «اگر می‌خواستیم تسلیم شویم از همان آغاز کار تسلیم می‌شدیم. ما برای پاسداری از کشور ایستاده‌ایم و موضوع تسلیم خارج از حوزه بحث است.»

اینترفکس نوشته‌بود که وی این مطلب را در پاسخ به این پرسش نمایندگان روس که «برخی کشورهای غربی و برخی رهبران مخالفان معتقدند وی باید از صحنه سیاست خارج شود» اظهار داشته‌است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی سوریه با اعلام این‌که «بشار اسد با اینترفکس مصاحبه نداشته»، مطالب درج‌شده در این خبر اینترفکس را «غیر دقیق» خوانده‌است.

اینترفکس در خبر خود نگفته‌بود که بشار اسد مصاحبه‌ای با این خبرگزاری داشته‌است.

بنا بر گزارش‌های دریافتی، تلویزیون دولتی سوریه توضیح بیشتری در مورد این‌که کدام بخش از گزارش اینترفکس غیردقیق بوده، نداده‌است.

مسئله نقش بشار اسد در آینده سیاسی سوریه در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات صلح ژنو ۲ که از آن به عنوان جدی‌ترین تلاش جهانی برای پایان دادن به نزاع سه‌ساله سوریه یاد می‌شود قرار است روز چهارشنبه این هفته آغاز شود.

ائتلاف ملی سوریه، متشکل از بخش مهمی از گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد، روز شنبه اعلام کرد که در مذاکرات صلح «ژنو۲» شرکت خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، دولت بشار اسد که همواره از شورشیان مخالف خود با عنوان «تروریست» یاد کرده در آستانه برگزاری کنفرانس ژنو ۲ مقداری از خود نرمش نشان داده اما تأکید کرده‌است که بشار اسد از مقام ریاست‌جمهوری کناره‌گیری نخواهد کرد.

در همین حال گروه‌های ائتلاف ملی سوریه اعلام کرده‌اند که حضورشان در کنفرانس هفته آینده در سوئیس تنها با یک هدف صورت می‌گیرد و آن «سرنگونی بشار اسد» است.

با این حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران غربی از این‌که اپوزیسیون سوریه تصمیم گرفته است که هفته آینده در کنفرانسی شرکت کند که نمایندگان رژیم بشار اسد نیز در آن حضور دارند استقبال کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، این تصمیم ائتلاف ملی سوریه را «شجاعانه» خوانده و گفته‌است: «این راهی است که نهایتاً به آینده‌ای بهتر برای تمامی سوری‌ها ختم می‌شود.»

بریتانیا، فرانسه، و آلمان نیز از تصمیم اپوزیسیون سوریه برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ ابراز خرسندی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG