لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

حمله نیروهای دولتی سوریه به شهر درعا با پشتیانی تانک‌های نظامی


نزدیک شدن تانک‌های ارتش سوریه به شهر درعا، در جنوب سوریه، ۲۵ آوریل ۲۰۱۱.
نزدیک شدن تانک‌های ارتش سوریه به شهر درعا، در جنوب سوریه، ۲۵ آوریل ۲۰۱۱.
«هزاران تن» از نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی تانک‌های نظامی روز دوشنبه وارد شهر درعا در نزدیکی مرز اردن شدند و در جریان این حمله و در پی تیراندازی و شلیک تانک‌ها به منازل این شهر، بین ۵ تا ۲۰ تن کشته شده‌اند.

در همین حال خبر می‌رسد که نیروهای دولتی سوریه هم‌زمان با این حمله، مرز سوریه با اردن را نیز بسته‌اند.

گزارش شاهدان عینی حاکی است که نیروهای دولتی بر بام ساختمان‌های مختلف در شهر درعا مستقر شده‌اند و اجساد کشته‌شدگان در خیابان‌ها مانده و معترضان برای جمع‌آوری این اجساد با مشکل روبه‌رو هستند.

یکی از ساکنان شهر درعا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «در حال حاضر در حدود سه هزار سرباز در درعا هستند. آنها وارد خانه مردم می‌شوند و به همه چیز تیراندازی می‌کنند. ما خواب بودیم و تظاهراتی نمی‌کردیم.»

مقام‌های سوریه از ورود خبرنگاران خارجی به این کشور جلوگیری می‌کنند و به این خاطر راهی برای تأیید میزان تلفات این حملات از منابع مستقل وجود ندارد و خبرگزاری‌ها، بنا به گفته فعالان حقوق بشر یا شاهدان عینی، تعداد کشته‌شدگان روز دوشنبه درعا را ۵ نفر، ۹ نفر یا دست کم ۲۰ نفر ذکر کرده‌اند.

تیراندازی به غیرنظامیان در حومه دمشق

شهر درعا مرکز ثقل اعتراضات چند هفته اخیر علیه رژیم بشار اسد بوده‌است و این اعتراض‌ها هم‌اینک به برخی از شهرهای دیگر این کشور نیز سرایت کرده‌است.

خبرگزاری رویترز، گزارش داد که روز دوشنبه شهرک دوما، در نزدیکی دمشق، نیز صحنه حمله نیروهای دولتی به معترضان بود.

بنا بر این گزارش، نیروهای امنیتی و افراد مسلح هوادار بشار اسد، با تیراندازی به سوی شهروندان غیرنظامی تعدادی را زخمی کرده و شمار زیادی از معترضان را بازداشت کرده‌اند.

یک فعال حقوق بشر در این باره به رویترز گفت: «افرادی زخمی شده‌اند. تعداد زیادی هم بازداشت شده‌اند. نیروهای امنیتی از همان روشی استفاده می‌کنند که در تمامی مراکز قیام دموکراتیک به‌کار برده‌اند. آنها می‌خواهند تا از طریق وحشیگری بسیار زیاد، انقلاب را سرکوب کنند.»

رویترز همچنین گزارش داد که نیروهای امنیتی سوریه روز یک‌شنبه در شهر بندری جَبله دست کم ۱۳ شهروند غیرنظامی را به قتل رسانده‌اند. حمله نیروهای دولتی به جبله پس از آن صورت گرفت که شب پیش از آن تظاهراتی از هواداران دموکراسی در این شهر برگزار شده‌بود.

این سرکوب‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، روز پنجشنبه قانون حالت فوق‌العاده در این کشور را رسماً ملغا اعلام کرد.

حزب بعث به مدت ۴۸ سال این قانون را در سوریه به اجرا درآورد که به موجب آن بسیاری از آزادی‌های مندرج در قانون اساسی این کشور به حال تعلیق در می‌آمد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز جمعه با محکوم کردن سرکوب‌ها در سوریه گفت که دولت سوریه به دنبال یاری ایران است تا همان «روش‌های وحشیانه» جمهوری اسلامی را در سرکوب معترضان سوری به‌کار ببندد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا، این گونه اتهام‌ها را «مردود و سیاسی» خوانده است.
XS
SM
MD
LG