لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

دست‌یابی مخالفان بشار اسد به توافق؛ اعزام تیم سازمان ملل به سوریه


نشست پیشین مخالفان اسد در استانبول ترکیه در پنجم مرداد امسال
نشست پیشین مخالفان اسد در استانبول ترکیه در پنجم مرداد امسال
پس از آنکه روز شنبه چهره‌های اصلی جناح‌های مخالف حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در استانبول گرد هم آمده و به توافقاتی رسیدند، سازمان ملل نیز اعلام کرد که برای ارزیابی ابعاد بحران انسانی سوریه روز یکشنبه تیمی را به این کشور اعزام کرده‌است.

در همین حال تلویزیون سوریه اعلام کرده‌است که بشار اسد قرار است روز یکشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی حاضر شده و در مورد «اوضاع کشور، ادامه روند اصلاحات، و پیامدهای فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا و غرب» ایراد سخن کند.

آقای اسد از اواسط ماه مارس که شعله اعتراضات در سوریه علیه حکومت او زبانه کشیده تنها سه بار در رسانه‌ها حضور یافته که آخرین سخنرانی رسانه‌ای او مربوط به روز بیستم ژوئن گذشته بوده‌است.

به گفته فعالان حقوق بشر، طی چهار ماه گذشته در سوریه ۱٬۸۶۰ معترض و ۴۲۲ نفر از مأموران امنیتی جان خود را از دست داده‌اند اما جلوگیری دولت سوریه از حضور رسانه‌ها و ناظران بین‌المللی در این کشور تأیید درستی این آمار را با دشواری روبه‌رو کرده‌است.

هم‌اینک تیمی از سوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد که در ژنو سوئیس مستقر است به سوریه اعزام شده و به گزارش خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه بیشتر افراد این تیم به دمشق رسیده‌اند.

هدف این تیم برآورد نیازمندی‌های بشردوستانه در مناطق مختلف سوریه است اما هنوز مشخص نیست که به کارشناسان این تیم اجازه ورود به مناطق بحران‌زده داده شود.

نشست روز شنبه جناح‌های مختلف اپوزیسیون سوریه در استانبول از پشتیبانی بین‌المللی برخوردار بود و گزارش‌ها حاکی است که برخلاف نشست‌های پیشین که در آنها شکاف میان اسلامگرایان و لیبرال‌ها مانع از دستیابی اپوزیسیون به یک توافق فراگیر می‌شد، این بار وضعیت متفاوت بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت‌کنندگان در این نشست می‌گویند که جناح‌های مختلف از داخل و خارج سوریه روز شنبه موفق شده‌اند بر سر ۱۲۰ نماینده شورای مخالفان به توافقی فراگیر برسند.

به گفته احزاب داخل و خارج سوریه، این شورا قرار است در صورت سرنگونی دولت بشار اسد، به گذار این کشور از دوره انتقالی کمک کند. وائل میرزا، از دانشمندان سیاستمدار سوری که نقش مهمی در تهیه فهرست نامزدهای این شورا برعهده داشته‌است به رویترز گفت که این شورا «صدایی معتبر برای انقلاب دموکراتیک سوریه خواهد بود.»

طی ماه جاری، فعالان جناح‌های مخالف بشار اسد با وزیر خارجه ایالات متحده در واشینگتن دیدار کردند و هیلاری کلینتون این فعالان را تشویق کرد تا برای دست یافتن به «یک الگوی یک‌پارچه برای سوریه» تلاش کنند.

دولت بشار اسد از هم‌پیمانان جمهوری اسلامی ایران است و جان برنان، دستیار رئیس جمهور آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم، ماه گذشته گفت ایران و سوریه همچنان در صدر «دولت‌های حامی تروریسم» قرار دارند و واشینگتن از تمام ابزارهای سیاست خارجی خود برای جلوگیری از به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا توسط این «رژیم‌ها و سازمان‌های تروریستی» استفاده می‌کند.

در همین حال خبرگزاری مهر روز شنبه خبر داد که بنا به پیشنهاد علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه، و با تأیید رئیس‌جمهور، محمدرئوف شیبانی به عنوان سفیر جدید ایران در دمشق تعیین شده‌است.

محمدرئوف شیبانی که پیش از انتصاب به عنوان سفیر ایران در دمشق، معاون خاورمیانه و مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه بود، ماه گذشته به شدت به سفر رابرت فورد، سفیر آمریکا در سوریه، به شهر حماه، انتقاد کرده بود.

وزارت خارجه سوریه نیز در واکنش به این سفر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که حضور بدون مجوز رابرت فورد سفیر آمریکا در شهر حماه «نشان از دخالت ایالات متحده در ناآرامی‌های سوریه و تلاش این کشور برای ادامه آشوب و بی‌ثباتی دارد.»

اما سفارت آمریکا در بیانیه‌ای هدف از این سفر را دیدن اعتراض‌ها از نزدیک و اعلام همبستگی ایالات متحده با خواسته‌های تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز اعلام کرده بود.
XS
SM
MD
LG