لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

حمله شدید نیروهای دولتی به اپوزیسیون سوریه در حمص


انفجاری در جریان درگیری‌ها در استان حمص سوریه.
انفجاری در جریان درگیری‌ها در استان حمص سوریه.
فعالان سوری می‌گویند که نیروهای دولتی سوریه با حمایت شبه نظامیان حزب‌الله لبنان روز جمعه، ۱۴ تیر، با ادامه حملات خود به شهر حمص در مرکز سوریه «ضربات شدیدی» به نیروهای مخالف بشار اسد وارد آوردند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، نیروهای دولتی در حملات خود از بمباران هوایی سنگین و شلیک توپخانه استفاده کرده‌اند و مقام‌های سازمان ملل متحد می‌گویند که وضعیت بیش از هزار نفر از غیرنظامیان که در حمص به دام افتاده‌اند نگران‌کننده است.

به نوشته رویترز، نیروهای بشار اسد به سوی شهر حُصن در نزدیکی حمص نیز آتش گشوده و اقدام به سوزاندن جنگل‌های پیرامون این شهر کرده‌اند تا امکان استتار را از نیروهای مخالف خود بگیرند.

تأثیر تحولات مصر بر اپوزیسیون سوریه

اپوزیسیون سوریه این هفته در عرصه سیاسی نیز با دشواری روبه‌رو شد و سران گروه‌های مخالف بشار اسد روز جمعه در انتخاب رهبر جدید برای ائتلاف اپوزیسیون ناکام بودند.

بنا بر گزارش‌ها، تأثیرات منفی برکناری گروه اخوان‌المسلمین از قدرت در مصر که طی هفته جاری رخ داد، دامن‌گیر شاخه سوری این گروه که یکی از سه جناح اصلی در ائتلاف اپوزیسیون سوریه است نیز شده‌ است.

اخوان‌المسلمین سوریه تنها گروه سازماندهی‌شده در میان اپوزیسیون است که هم در میان کاندیداهای مورد حمایت عربستان و هم در میان جناح مورد حمایت قطر از آرای مساوی برخوردار است.

تضعیف موقعیت این گروه پس از برکناری شاخه اصلی آن در مصر باعث شد تا گفت‌وگوهای روز جمعه ائتلاف ملی سوریه در نشست این ائتلاف در استانبول با بن‌بست مواجه شود.

ائتلاف ملی سوریه به سه جناح اصلی اخوان‌المسلمین، جناح مصطفی صَباغ، مورد حمایت قطر، و جناح احمد جَربا که مورد حمایت عربستان است تقسیم شده است.

عدم انتخاب رهبر جدید برای ائتلاف ملی سوریه باعث شده است تا حامیان سعودی و قطری اپوزیسیون سوریه که خواستار تقویت اپوزیسیون در برابر حملات نیروهای دولتی هستند نتوانند به توافقی قابل قبول دست پیدا کنند.

ائتلاف ملی سوریه از ماه‌ها پیش که رهبر آن به خاطر اختلاف نظر درخصوص انجام احتمالی گفت‌وگوها با حکومت بشار اسد از منصب خود کناره گرفت بدون رهبر مانده است.

به گفته سازمان ملل، در جریان بیش از دو سال جنگ داخلی در سوریه حدود ۹۳ هزار تن، از جمله بیش از شش هزار کودک کشته شده‌اند. این در حالی است که ناظر حقوق بشر سوریه می‌گوید که شمار کشته‌شدگان سوریه از مرز صد هزار تن گذشته است.
XS
SM
MD
LG