لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

فیلا، جام تختی را از فهرست مسابقات جایزه بزرگ جهانی حذف کرد


رقابت‌های جام تختی. تهران ۲۰۱۲.
رقابت‌های جام تختی. تهران ۲۰۱۲.
فدراسیون جهانی کشتی، جام تختی را از فهرست رقابت‌های جام جایزه بزرگ جهانی حذف و جام ساساری در ایتالیا را جایگزین کرد.

جام تختی از سال ۱۳۵۸ تاکنون در حال برگزاری است و ۳۳ دوره از آن به انجام رسیده. به این ترتیب، از این به بعد جام تختی در ردیف تورنمنت‌های معمولی دنیای کشتی برگزار خواهد شد. مرحله نهایی مسابقات جایزه بزرگ جهانی مانند سال‌های پیش در جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.

پس از حذف دکتر محمد توکل و کرسی ایران از جایگاه هیئت رئیسه فیلا، حذف جام تختی از فهرست تورنمنت‌های معظم فیلا، گام رو به عقب دیگری در راستای کمرنگ شدن حضور ایران در سطوح عالی مناسبات دنیای کشتی است.

فدراسیون کشتی ایران اعلام کرده از دلیل تصمیم فیلا بی‌اطلاع است و موضوع را پیگیری خواهد کرد. دبیر فدراسیون کشتی گفته تا از فیلا استعلام نکنیم، نمی‌توانیم درباره حذف جام تختی فیلا نظر دهیم.

ایران این روزها مهیای میزبانی جام جهانی کشتی آزاد می‌شود و حالا با چنین خبر تلخی مواجه شده. عارف ربطی به ایسنا گفته: «فشار کار روی من زیاد است و تنها به خاطر خون شهدا مانده‌ام. امیدوارم زودتر جام جهانی تهران برگزار شود تا بعد از آن راحت شوم.»

حسن رنگرز نایب رئیس فدراسیون کشتی ایران هم با تکرار اظهارات عارف ربطی درباره تصمیم فیلا می‌گوید: «خود ما هم از طریق ایمیل فیلا متوجه شدیم که جام تختی از لیست جایزه بزرگ‌ها بیرون آمده و جام ساساری ایتالیا که به هیچ عنوان در سطح جام تختی نیست جایگزین آن شده.»
جام تختی از سال ۱۳۵۸ با اصرار مهندس بازرگان رئیس دولت موقت و به رغم مخالفت‌هایی که در فدراسیون کشتی وقت وجود داشت، پایه‌گذاری شد. از سال ۱۳۶۰ تا ۶۲ به جام ۲۲ بهمن تغییر نام داد. سال ۶۳ با دو عنوان جام تختی و جام ۲۲ بهمن به انجام رسید. جام تختی در شهریور با یک تیم خارجی و جام ۲۲ بهمن در دهه فجر با شش تیم خارجی.

از ۱۳۶۴ تا ۶۸ به نام جام ۲۲ بهمن بود اما از ۱۳۶۹ به بعد، نام جام تختی تثبیت شد. مسابقات سال ۱۳۹۲ سی و چهارمین دوره مسابقات جام تختی محسوب خواهد شد. این رقابت‌ها سال۱۳۸۱ به دلیل جابه‌جایی امیر خادم با محمدرضا طالقانی و سال ۱۳۸۶ با تصمیم محمدرضا یزدانی‌خرم برگزار نشد. به جای آن در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۷ دو بار به انجام رسید.

در تاریخ جام تختی، بخشی از اتفاقات مهم و خاطره‌انگیز تاریخ کشتی ایران رقم خورده. حتی جلوه‌هایی از تاریخ کشتی جهان را می‌توان در تاریخ جام تختی سراغ گرفت.

چهارمین دوره که سال ۱۳۶۱ در تهران انجام شد در حضور میرحسین موسوی نخست وزیر و ۲۰ هزار تماشاچی که تعدادی از آن‌ها از شب قبل آمده بودند، ساناسار اوگانسیان از شوروی و محمود کدخدایی از ایران زیباترین کشتی‌ها را به نمایش گذاشتند.

پنجمین دوره سال ۱۳۶۲ برگزار شد و در یکصد کیلوگرم باز هم طلا به روس‌ها رسید. اگر جام آریامهر که قبل از انقلاب برگزار شد را نیز محاسبه کنیم، طلای تورنمنت تهران در این وزن، هفده سال بود که هیچ گاه نصیب ایران نمی‌شد.

هفتمین دوره بهمن ۱۳۶۳ و در تهران، رضا سوخته‌سرایی در حضور بیش از ۱۵ هزار تماشاچی مغلوب حریف گمنامی به نام مالخاز مرمانیشویلی از شوروی شد که بیست کیلو سبک تر از خودش بود. سال بعد سوخته سرایی دوباره به مرمانیشویلی باخت. برادران محبی غیبت کردند تا طلای وزن آن‌ها به الکساندر نانف و استویان ننچف از بلغارستان برسد.

نهمین دوره سال ۱۳۶۵ بندرعباس رسول خادم پانزده ساله در ۴۸ کیلوگرم مغلوب مجید ترکان شد. امیررضا خادم هفده‌ساله در ۶۲ کیلوگرم ششم شد. چهار سال بعد در تهران، رسول خادم بعد از بازی‌های آسیایی پکن مستقیماً از ۶۸ کیلو به ۸۲ کیلو آمد. تصمیم جسورانه‌ای که هم به سود او و هم برادرش امیر بود که در ۷۴ کیلو کشتی می‌گرفت. علیرضا سلیمانی در شب فینال، پدر همسرش را از دست داد اما فردا روی تشک آمد و اولگ نانی‌یف از شوروی را مغلوب کرد.

در جدول پرافتخارترین کشتی‌گیران تاریخ جام تختی، محمدحسین محبی با ۸ طلا در صدر قرار دارد. دکتر علی اکبرنژاد نیز با ۱۹ دوره حضور، رکورددار شرکت در این مسابقات است. در جدول برترین کشتی گیران خارجی، مالخاز مرمانیشویلی (گرجستان – شوروی) که مطبوعات آن دوره نامش را مهرمانشویلی درج می‌کردند، با چهار قهرمانی در صدر قرار دارد.
XS
SM
MD
LG