لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

ارجاع پرونده «تخلفات بریتانیا در باغ قلهک» به قوه قضائیه


حضور نیروهای ضد شورش در برابر ورودی باغ قلهک در جریان حضور هواداران دولت محمود احمدی‌نژاد در مقابل این باغ. . ۲ دسامبر ۲۰۰۹.
حضور نیروهای ضد شورش در برابر ورودی باغ قلهک در جریان حضور هواداران دولت محمود احمدی‌نژاد در مقابل این باغ. . ۲ دسامبر ۲۰۰۹.
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، گفت «پرونده تخلفات سفارت انگلیس» در باغ قلهک از شهرداری به قوه قضائیه ارسال می‌شود. از جمله این تخلفات، آقای قالیباف کارمندان سفارت بریتانیا را متهم کرده است که درختان این باغ را خشکانده‌اند.

شهردار تهران دو دلیل برای ارسال «پرونده» سفارت بریتانیا به قوه قضاییه ذکر کرده است:‌ یکی این که به گفته او «سفارت انگلیس در تهران سالیان متمادی است که باغ قلهک را به تصرف خود در آورده» و دلیل دوم این که به گفته او درختان قدیمی زیادی در این باغ خشک شده‌اند.

باغ قلهک در شمال خیابان شریعتی (جاده قدیم شمیران) تهران واقع شده و بیست هکتار وسعت دارد و ناصرالدین شاه قاجار، پادشاه ایران در قرن نوزدهم، این باغ را برای اقامت سفیر بریتانیا به وی واگذار کرده بود.

بخشی از این باغ هم اکنون در اختیار دفتر شورای فرهنگی بریتانیا، بریتیش کانسل، است و بخش دیگر این باغ نیز اقامتگاه کارکنان سفارت بریتانیا در تهران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهردار تهران این هفته در جمع تعدادی از مدیران شهرداری تهران در مورد دستوری که برای ارجاع پرونده این باغ به قوه قضائیه داده‌است افزود: «نکته دوم آن است که در ایام اخیر بر اساس گزارش‌های موثق عوامل سفارت انگلیس مبادرت به خشک کردن، قطع کردن و آتش زدن درختان باغ قلهک کرده‌اند.»

وی این امر را «از نمونه رفتارهای بدخواهانه دولت انگلیس» نامید و گفت که «نابودی بیش از ۳۰۰ درخت قدیمی در فاصله زمانی کوتاه اقدامی نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد.»

محمدباقر قالیباف گفت: «واقعاً جای تاسف است، دولت انگلیس که ژست حمایت از محیط زیست و توجه به ارزش‌های انسانی به خود می‌گیرد در اقدامی این چنین، بدیهی‌ترین حقوق ملی و شهروندی مردم کشوری دیگر را نادیده می‌انگارد.»

نمایندگان دوره‌های پیشین مجلس ایران در نامه‌ای مدعی شدند که سفارت بریتانیا در تهران در سال ۱۳۱۳ ‬خورشیدی (۱۹۳۴ میلادی) بر خلاف قوانین ایران که مالکیت دولت‌ها و اتباع بیگانه را بر اموال غیرمنقول ممنوع می‌سازد، با آن چه «کلاه‌برداری» و «تبانی با مأموران وقت ثبت اسناد» خوانده شده، باغ قلهک را به نام دولت بریتانیا به ثبت رسانده و باغ را به مالکیت خود درآورده‌اند.

خردادماه سال ۸۶، الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، خواستار «بازپس‌گیری» باغ قلهک از سفارت بریتانیا شد و از جمع‌آوری امضا برای طرحی دوفوریتی در این مورد خبر داد.

به گفته آقای نادران، باغ قلهک که از دوران قاجار تاکنون محل تابستانی سفارت لندن در تهران بوده‌ است، باید به «موزه استعمارشناسی» بدل شود.

در همان زمان داریوش قنبری، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، هر گونه اقدام آن مجلس در این زمینه را ناموجه دانست و گفت: «اگر کسانی درباره مالکیت بریتانیا بر باغ قلهک شک و شبهه دارند، می‌توانند در مراجع قضایی اقامه دعوی کنند.»

ساختمان متعلق به سفارت بریتانیا در باغ قلهک در سال‌های اخیر بارها شاهد تظاهرات یا حملات هواداران دولت ایران بوده‌ است.

در دی‌ماه سال ۱۳۸۷ تظاهرکنندگان هوادار دولت در اعتراض به حمله اسرائیل به غزه به باغ سفارت بریتانیا در تهران حمله کرده و پس از ورود به اقامتگاه سفارت انگلیس «پرچم فلسطین را در آنجا به اهتزاز در آوردند».

در شهریورماه سال ۷۲ نیز اندرو گرین استاک، سخنگوی سفارت بریتانیا در تهران، گفت که در اصلی ساختمان که در قلهک در شمال تهران واقع است مورد اصابت دو گلوله قرار گرفت.

این سومین حادثه تیراندازی به اماکن متعلق به سفارت بریتانیا در تهران در شهریورماه آن سال بود.
XS
SM
MD
LG