لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

بازجویی از سه ایرانی دیگر در تایلند در ارتباط با انفجارهای اخیر بانکوک


نیروهای انتظامی تایلند در حال محافظت از سفارتخانه اسرائیل در بانکوک. ۲۰ فوریه ۲۰۱۲.
نیروهای انتظامی تایلند در حال محافظت از سفارتخانه اسرائیل در بانکوک. ۲۰ فوریه ۲۰۱۲.
پلیس تایلند روز دوشنبه از بازجویی نیروهای انتظامی این کشور از سه شهروند دیگر ایرانی در ارتباط با اتهام مربوط به «کشتن دیپلمات‌های اسرائیلی» در بانکوک، خبر داد.

پیا اوتایو، از مقام‌های ارشد پلیس تایلند، با اشاره به یک رشته انفجار که در تاریخ ۱۴ فوریه در یکی از محلات مسکونی بانکوک روی داد به خبرگزاری فرانسه گفت «اطلاعاتی داریم که این سه فرد ممکن است با آن انفجارها مرتبط باشند.»

پلیس بانکوک روز یک‌شنبه به دو اتاق یک برج مسکونی در شرق بانکوک وارد شده و این سه شهروند ایرانی را برای بازجویی به همراه خود برده‌است. با این حال پیا اوتایو افزود که هنوز رسماً اتهامی به این سه فرد وارد نشده‌است.

این مقام پلیس تایلند در ادامه گفت که یکی از این سه تن به نام «سید مهرداد مدنی» به خاطر اینکه بیش از مدت ویزای خود در خاک تایلند مانده بازداشت شده و سابقه دو فرد دیگر هنوز در دست بررسی است.

ظهر سه‌شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، به وقت محلی تایلند در پی انفجارهایی در یک خانه تیمی در بانکوک، سه ایرانی در حالی که به گفته شاهدان محلی زخمی بودند، از این خانه گریختند.

پلیس تایلند دو تن از این افراد را به نام‌های سعید مرادی و محمد خزایی در تایلند دستگیر و آنها را به بمب‌گذاری علیه اهداف اسرائیلی متهم کرد؛ اتهامی که ایران رد کرده‌است.

رسانه‌های تایلند می‌گویند که شماره‌های ضبط شده در تلفن همراه «سید مهرداد مدنی» نشان می‌دهد که وی با دو تن فرد بازداشت شده در رابطه با انفجارهای یادشده در تماس مکرر بوده‌است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «سید مهرداد مدنی» در روز رخ دادن انفجارها در مقابل ساختمان سفارت اسرائیل در بانکوک منتظر ایستاده بوده‌است. وی ارتباط خود با این انفجارها را رد می‌کند.

نیروهای انتظامی اوایل ماه جاری نیز شهروند ایرانی دیگری را به نام «مسعود صداقت‌زاده» در مالزی دستگیر کردند و برای دو ایرانی دیگر که گفته می‌شود خاک این کشور را ترک کرده‌اند حکم جلب صادر شده‌است.

پلیس تایلند هنوز در حال بررسی برچسب‌های مشکوکی است که در نقاط مختلف مسیری ۱٫۵ کیلومتری در مرکز شهر بانکوک پیدا شده و بر روی آنها واژه «سِجیل» نوشته شده‌است.

رسانه‌های تایلند از احتمال نشانه‌گذاری اهداف حمله چهاردهم فوریه توسط این برچسب‌ها خبر می‌دهند اما ویبون بانگتامای، کمیسر پلیس مهاجرت تایلند به رویترز گفت که ارتباط این برچسب‌ها با انفجارهای یادشده هنوز مشخص نیست و پلیس در حال بررسی «دی‌ان‌ای» پیدا شده بر روی برچسب‌ها است.

پروپان داماپونگ، رئیس پلیس بانکوک پیش از این گفته‌است که عملیات انفجار در بانکوک شباهت‌هایی با آن چه در دهلی نو و تفلیس انجام شده دارد و طبق بررسی‌ها مشخص شده که «به طور قطع»، هدف این حملات، دیپلمات‌های اسرائیلی بوده‌اند.

در هفته‌های اخیر دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان هدف بمبگذاری قرار گرفتند. در دهلی نو خودرویی که همسر یک دیپلمات اسرائیلی را منتقل می‌کرد منفجر شد و در تفلیس، قبل از این که بمب مغناطیسی متصل شده به خودروی سفیر اسرائیل منفجر شود، ماموران توانستند آن را خنثی کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به سرعت واکنش نشان داده و ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش هرگونه دست داشتن در این حمله‌ها را تکذیب کرد. حزب‌الله لبنان نیز دست داشتن در این بمب‌گذاری‌ها را رد کرده‌است.

در پی انفجارهای مذکور در بانکوک، کشور تایلند هفته گذشته این احتمال را مطرح کرد که برای ورود ایرانیان و شهروندان سایر «کشورهای مشکل‌آفرین» محدودیت‌هایی قائل شود؛ هم‌اینک اعلام شده که دادن روادید در فرودگاه های تايلند به ايرانيان ممنوع شده‌است.
XS
SM
MD
LG