لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

آغاز سومین دور از مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در ژنو


هتل اینترکانتیننتال ژنو، محل برگزاری درو سوم مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵.
هتل اینترکانتیننتال ژنو، محل برگزاری درو سوم مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵.
سومین دور از مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ برای تعیین سازوکار اجرایی توافق‌نامه ژنو بامداد روز دوشنبه، نهم دی، در شهر ژنو آغاز شد.

به نوشته خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، خبر داده‌ است که این دور از مذاکرات کارشناسی یک‌روزه خواهد بود و «یک منبع مطلع» نیز به ایرنا گفته‌ است که دلیل این امر در پیش بودن تعطیلات سال نو میلادی است و ادامه مذاکرات کارشناسی بعد از تعطیلات سال نو میلادی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای عراقچی همچنین پیش از این اعلام کرده بود اگر مذاکرات کارشناسی روز دوشنبه برای رسیدن به جمع‌بندی به گفت‌وگو در سطوح بالاتر نیاز داشته باشد این گفت‌وگوها می‌تواند در سطح بالاتر (معاونان وزیران خارجه) برگزار شود.

علت طولانی شدن مذاکرات کارشناسی

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره کننده، همچنین روز یک‌شنبه گفت که علت اصلی طولانی شدن مذاکرات کارشناسی «تفسیرهای متفاوت هفت کشور از برنامه اقدام مشترک است که در روز سوم آذرماه بین ایران و گروه ۱+۵ امضا شد».

به نوشته ایرنا، وی همچنین اعلام کرده‌ است که زمان اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک در آخر ماه ژانویه ۲۰۱۴ خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مسائلی که باعث کندی روند این مذاکرات کارشناسی شده مسئله مقدار اطلاعاتی است که ایران حاضر است، پیش از کاهش تحریم‌ها، به طرف‌های مذاکره ارائه کند.

ریاست هیئت کارشناسی ایران را روز دوشنبه حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، بر عهده دارد و کارشناسانی از سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی، حمل و نقل و بیمه، وی را همراهی می‌کنند.

ریاست هیئت کارشناسی گروه ۱+۵ نیز بر عهده استفان کلمنت، دستیار کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست.

دور پیشین مذاکرات کارشناسی ایران و شش قدرت جهانی که در وین برگزار شد، ۲۲ آذرماه و به دنبال گسترش فهرست تحریمی علیه ایران از سوی آمریکا متوقف شد. هیئت ایرانی اعلام کرد که می‌خواهد با مراکز تصمیم‌گیری در تهران مشورت کند.

در حالی که عباس عراقچی درباره این مذاکرات گفته‌ است که «کار به کندی جلو می‌رود» یک دیپلمات غربی که در این مذاکرات حضور دارد ۲۸ آذرماه به خبرگزاری رویترز گفت که در مذاکرات کارشناسی وین «پیشرفت‌هایی صورت گرفته‌ است و امکان پیشروی سریع وجود دارد».

در همین حال عباس عراقچی روز یک‌شنبه خبر داد که ایران «در حاشیه تمامی مذاکرات با ۱+۵ که در دوره اخیر انجام شد» در حال «مذاکره مستقیم» و جداگانه در موضوعات هسته‌ای با آمریکا و هر یک از پنج کشور دیگر این گروه نیز هست.

قدرت‌های غربی کوشیده‌اند با وضع تحریم‌های سنگین علیه ایران، جمهوری اسلامی را وادار به رفع نگرانی نسبت به برنامه هسته‌ای خود کنند؛ ایران این نگرانی‌ها را بی‌پایه و اساس می‌داند.
XS
SM
MD
LG