لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

مسدود شدن دارایی های رییس جمهور پیشین مصر؛ حسنی مبارک ممنوع الخروج شد


حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر
حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر
مقام‌های قضایی مصر روز دوشنبه اعلام کردند که حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین این کشور، و خانواده‌اش ممنوع الخروج شده و دارایی‌های حسنی مبارک را نیز مسدود کرده‌اند. پیش از این وزیران حکومت حسنی مبارک ممنوع‌الخروج شده‌بودند.

حسنی مبارک که پس از سه دهه حکومت بر مصر، در پی چند هفته اعتراض مردمی علیه حکومتش، یازدهم فوریه از قدرت کناره گیری کرد هم‌اینک در شهر توریستی شرم‌الشیخ مصر، در ساحل دریای سرخ، به‌سر می‌برد.

بنا بر گزارش‌ها، حسنی مبارک ۸۲ ساله، که یک جراحی کیسه صفرا را پشت سر گذاشته هم‌اینک وضعیت جسمانی خوبی ندارد و گفته می‌شود پیشنهاد عربستان سعودی برای میزبانی از خود را رده کرده و گفته‌است که تصمیم دارد تا پایان عمر در شرم‌الشیخ بماند.

در مورد میزان دارایی‌های خانواده مبارک در خارج از مصر خبرهای تأیید نشده مختلفی می‌رسد اما مقام‌های سوئیسی که ساعاتی پس از استعفای حسنی مبارک، دارایی‌های او را در بانک‌های سوئیس مسدود کردند می‌گویند وی در نهادهای مالی سوئیس «ده‌ها میلیون فرانک» پول داشت.

در همین حال روزنامه دولتی «الاهرام» مصر گزارش می‌دهد که خانواده مبارک در بانک‌های مصر «حساب‌های مخفیانه» داشتند که شامل ۱۴۷ میلیون دلار برای سوزان، همسر حسنی مبارک و ۱۰۰ میلیون دلار برای هریک از پسران اوست.

مقام‌های مصری تاکنون پرونده‌های دادرسی متعددی را علیه افراد نزدیک به حسنی مبارک گشوده‌اند که بیشتر آنها با اتهامات فساد مالی و اختلاس مرتبط است.

تصمیم دبیرکل اتحادیه عرب برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری مصر

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب روز یکشنبه خبر داد که تصمیم دارد در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری مصر که در سال جاری برگزار خواهد شد شرکت کند.

عمرو موسی که از وزرای خارجه پیشین مصر است این تصمیم خود را یک روز پس از آن اعلام کرد که «هیئت اصلاحات قانون اساسی» در مصر از تغییراتی در شیوه کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری در این کشور خبر داد.

کمیته قوه قضائیه مصر روز شنبه پیشنهاد کرد تا با اصلاح قانون اساسی، مدت ریاست‌جمهوری در این کشور از حالت مادام‌العمر درآمده و شامل محدودیت دو دوره چهار ساله شود.

به نوشته آسوشیتدپرس، تحلیلگران می‌گویند که بخش مهمی از محبوبیت عمرو موسی در میان مصریان به خاطر انتقادهای تندی است که وی نسبت به سیاست‌های اسرائیل دارد.

اهود باراک: «جنبشی به سبک خمینی در مصر نمی‌بینم»

در همین حال، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه گفت که ترس اسرائیل نسبت به جهت‌گیری سیاست جدید مصر به سوی اسلامگرایی تندرو کاهش یافته و افزود: «جنبشی به سبک خمینی در مصر نمی‌بینم.»

وی که در یک مصاحبه با یک کانال رادیویی اسرائیلی سخن می‌گفت افزود: «امیدوارم و معتقدم که مصری‌ها در جهت صحیح به سوی اصلاحات و یک جامعه بازتر حرکت می‌کنند و در عین حال توازن حساس را حفظ کرده و از افتادن کشور به‌دست جنبش‌های اسلامی جلوگیری خواهند کرد.»

وزیر دفاع اسرائیل در ادامه گفت که «نیروی ارتش مصر و وابستگی مالی این کشور به جهان به مصر این فرصت را می‌دهد تا به شیوه‌ای متوازن عمل کند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سه هفته پیش در یک سخنرانی هشدار داده‌بود که ممکن است اسلام‌گرایان از ناآرامی‌ها مصر استفاده کرده و قدرتمند شوند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ‌ایمن الظواهری، مرد شماره دو سازمان القاعده با ارسال پیام جدیدی از جنبش‌های اعتراضی مصر و تونس خواسته‌است تا «حکومت‌هایی اسلامی» ایجاد کنند و هشدار داده که ایالات متحده می‌کوشد رویدادها را به‌گونه‌ای اداره کند تا منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه تأمین شود.
XS
SM
MD
LG