لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

حزب حاکم ترکیه بیش از ۴۵ درصد آرای انتخاباتی را بدست آورد


نتایج انتخابات محلی ۲۰۱۴ ترکیه.
نتایج انتخابات محلی ۲۰۱۴ ترکیه.
در حالی که شورای عالی انتخابات محلی ترکیه بر اساس شمارش ۹۸ درصد آرا، حزب حاکم ترکیه را برنده انتخابات محلی اعلام کرده‌است، نماینده حزب اصلی اپوزیسیون به نتایج اعلام شده برای پایتخت اعتراض دارد.

بر اساس آخرین آماری که با استناد به گزارش شورای عالی انتخابات محلی ترکیه دوشنبه ۱۱ فروردین در شبکه تلویزیونی دولتی «تی‌آرتی» اعلام شد، حزب حاکم عدالت و توسعه ۴۵ ممیز ۵۶ درصد آرای انتخاباتی را به دست آورده‌است و حزب اصلی اپوزیسیون «جمهوری خلق» تنها ۲۷ ممیز ۹۷ درصد آرا را از آن خود کرده‌است.

انتخابات محلی برای گزینش رؤسا و اعضای مجالس شهرداری‌ها برگزار می‌شود و نقشی تعیین‌کننده نیز در انتخابات ریاست جمهوری دارد که قرار است تا چند ماه آینده در ترکیه برگزار شود.

هنوز شمارش آرا در پایتخت ترکیه تمام نشده‌است، اما بر اساس آخرین گزارش شورای انتخابات، حزب حاکم ترکیه ۴۴ ممیز ۷۴ درصد آرا و حزب جمهوری خلق ۴۳ ممیز ۸ درصد آرا را در آنکارا جذب کرده‌اند.

پیشتازی حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور با اختلاف جزئی در پایتخت در حالی است که منصور یاواش نامزد حزب جمهوری خلق برای پست ریاست شهرداری آنکارا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که «در حالی که شمارش صندوق‌های رای در کلانشهری مانند استانبول ساعت‌ها پیش به پایان رسیده، تاخیر در اعلام نتایج نهایی آنکارا یک رسوایی است».

وی در پیام دیگری که چند لحظه قبل از تنظیم این گزارش در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، با اشاره به اختلاف اندک آرای پایتخت، از تنظیم شکایت‌نامه برای شمارش مجدد صندوق‌ها در این شهر خبر داد.

انتخابات محلی ترکیه روز یکشنبه با رقابت ۲۶ حزب برگزار شد، اما عملا تنها چهار حزب توانست بیش از ۴ درصد آرا را کسب کند.

یک نماینده حزب جمهوری خلق در آنتالیا نیز به رویترز گفته‌است که به نتایج انتخابات در این شهر معترض است، اما کمال قلیج‌دار اوغلو رهبر این حزب در سخنرانی که در میان هواداران خود دقایقی پیش از تنظیم این گزارش ایراد کرد، اشاره‌ای به اعتراض یا موارد نقض شفافیت انتخابات نکرد.

این سخنرانی بصورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه، از جمله «تی‌آرتی» پخش شد.

وی گفت که در کلان‌شهرها آرای این حزب نسبت به انتخابات پیشین افزایش یافته‌است، اما این نتیجه‌ای نبود که انتظار داشت.

با اینحال قلیج‌دار اوغلو اظهار نگرانی کرد که بعد از انتخابات فضای فشار در کشور از سوی حزب حاکم افزایش یابد.

ظاهرا اظهارات وی در واکنش به سخنان روز دوشنبه اردوغان بود که اعلام کرد «در آستانه انتخابات تلاش‌هایی برای ضربه زدن به وجهه حزب حاکم با اتهامات فساد مالی انجام گرفت تا نتایج انتخابات را تحت شعاع قرار دهد، اما اکنون که دوباره ملت به حزب حاکم رای داده‌اند، این افراد باید حساب پس دهند».

هنوز حزب «حرکت ملی» سومین حزب بزرگ کشور که قادر به جذب ۱۵ ممیز ۱۶ درصد آرا شده، درباره انتخابات اعلام موضع نکرده‌است.

از میان شهرهای بزرگ، حزب حاکم در استانبول، آنکارا، آنتالیا و بورسا پیروز انتخابات بوده، حزب جمهوری خلق نیز در ختای و ازمیر برنده شده‌است. حزب حرکت ملی نیز برنده انتخابات در آدانا شده‌است. همچنین، حزب کرد صلح و دموکراسی برنده انتخابات دیاربکر شده‌است.
XS
SM
MD
LG