لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

اردوغان از تصمیم ایران و ترکیه برای تهاجم مشترک علیه شورشیان کرد خبر داد


رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه.
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه.
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز یکشنبه گفت که ترکیه و ایران در زمینه تهاجم نظامی مشترک علیه شورشیان کرد مستقر در شمال عراق با هم همکاری دارند و برای انجام آن «مصمم» هستند.

وی که در راه بازگشت از نیویورک در هواپیما با خبرنگاران صحبت می‌کرد با اشاره به یک تهاجم مشترک با ایران به کوهستان مرزی قندیل گفت که «در این مسئله صحبت از هیچ‌گونه تأخیری نیست.»

به گزارش روزنامه «حریت» چاپ ترکیه، رجب طیب اردوغان هم‌چنین روز یکشنبه از توافقی با ایران درخصوص به اشتراک گذاشتن اطلاعات مرتبط با حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، و همکاری و عملیات نظامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اردوغان که ظاهرأ به تلفات انسانی احتمالی چنین عملیاتی علیه کردهای پ‌کاکا اشاره داشت گفت: «متأسفانه، این اقدام بهایی خواهد داشت که باید پرداخت.»

نخست‌وزیر ترکیه در ادامه با تاکید بر اینکه کشورش با «تروریسم» خواهد جنگید، گفت: «درها برای هرگونه گفت‌وگو با پ‌کاکا باز است.»

رجب طیب اردوغان روز جمعه نیز گفت، تنها در صورتی عملیات نظامی علیه شبه نظامیان کرد متوقف خواهد شد که آنها سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

بنا بر گزارش‌ها، شبه نظامیان پ‌کاکا از ماه ژوئیه به این سو عملیات مسلحانه خود را علیه دولت مرکزی ترکیه به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده‌اند.

روز شنبه نیز خبر رسید که در حمله شبه نظامیان کرد به یک قرارگاه ارتش ترکیه در جنوب شرق آن کشور شش سرباز ترکیه کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند.

درگیری‌ها میان ارتش ترکیه و پ‌کاکا از سال ۱۹۸۴ و زمانی آغاز شد که حزب کارگران کردستان تصمیم گرفت به نبرد مسلحانه روی آورد و در درگیری‌های نزدیک به سه دهه گذشته ۴۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر آنها از شهروندان کرد ترکیه هستند.

حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، که شاخه ایرانی گروه پ‌کاکا است از همین مناطق عملیاتی را علیه نقاط مرزی ایران انجام می‌دهد که این اقدام‌ها با واکنش نظامی ایران و بمباران کوهستان قندیل از سوی ایران روبه‌رو شده‌است.

سپاه پاسداران هفته گذشته در بيانيه‌ای اعلام کرد، در عملياتی توانسته است مقر اصلی آنچه که «اشرار و تروريست‌ها» در نقطه مرزی سردشت خوانده، را تصرف کرده و نيروهای سپاه در اين منطقه مستقر شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس شبه نظامیان کرد، برای حفاظت از خود و جلوگیری از پیشروی‌های نظامی، بخش‌هایی از منطقه کوهستانی قندیل در شمال عراق را مین‌گذاری کرده‌اند، که این اقدام به نوبه خود هرگونه عملیات زمینی در این منطقه را دشوار می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها مواضع پژاک را در منطقه کوهستانی قندیل هدف آتش توپخانه خود قرار داده و ترکیه نیز به حملات هوایی خود علیه مواضع مشکوک منتسب به پ‌کاکا در این منطقه افزوده‌است.

با این همه گزارش‌ها حکایت از آن دارد که شبه نظامیان کرد با شنیدن صدای جت‌های جنگنده و یا آتش توپخانه به درون غارهای کوه‌های قندیل پناه می‌برند.

حزب کارگران کردستان ترکیه، از سوی ترکیه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده شده‌است.

ترکیه از دولت عراق قویاً خواسته‌است شبه نظامیان پ‌کاکا را که از منطقه خودگردان کردستان در شمال عراق به عنوان پایگاه استفاده می‌کنند، مهار کند.
XS
SM
MD
LG