لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

«پیشرفت زیاد» در زمینه پیمان آشتی میان ترکیه و اسرائیل


به گفته احمد داوود اوغلو؛ وزیر امور خارجه ترکیه، مذاکرات کشورش و اسرائیل برای تنظیم پیمان آشتی «پیشرفت زیادی» کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری‌های غربی، آقای داوود اوغلو پنجشنبه هفتم فروردین، در واکنش به گزارش رسانه‌های ترکیه در زمینه «دست‌یابی به پیمان آشتی» این کشور با اسرائیل سخن می‌گفت.

در همین حال، وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد که باید دیدار دیگری برای نهایی کردن پیمان آشتی انجام شود.

روزنامه ترکیه‌ای «تودی زمان» پنجشنبه هفتم فروردین نوشته بود، داوید میدان نماینده ویژه بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه چهارم فروردین به آنکارا سفر کرد و با هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات و جاسوسی ترکیه (میت)، دیدار کرد.

روزنامه «حریت» نیز سه‌شنبه پنجم فروردین به نقل از بولنت آرینچ معاون اردوغان نوشته بود «پیمان آشتی دو کشور آماده شده‌است».

در همین حال، رسانه‌های اسرائیل به نقل از بلندپایگان دفتر نخست‌وزیری اسرائیل مدعی شده‌اند که آنها از چنین تحولی «آگاهی ندارند».

وزارت خارجه اسرائیل که به‌دلیل اعتصاب کارمندانش از یک‌شنبه گذشته در اعتصاب کامل است، به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده‌است.

مناسبات اسرائیل و ترکیه طی چهار سال اخیر در پی حمله نظامیان اسرائیل به کشتی ترکیه‌ای «ماوی مرمره» بشدت بحرانی شد.

هرچند دو کشور به قطع مناسبات اقدام نکردند اما سطح روابط آنها به‌شدت کاهش یافت.

در آن حمله دریایی، ۹ شهروند ترک کشته شدند، که نخست‌وزیر ترکیه آن را «نخستین حمله خارجی پس از فروپاشی عثمانی» به مردم کشورش نامیده بود.

کشتی «مرمره آبی» با بیش از ششصد نفر از امدادگران منطقه‌ای و جهانی، با هدف تلاش برای رفع حصر دریایی غزه راهی این سفر شده بود.

نخست‌وزیر ترکیه پس از آن حمله، سه شرط را برای بهبود مناسبات با اسرائیل مطرح کرد: پوزش‌خواهی رسمی، پرداخت غرامت کلان و رفع حصر غزه.

روزنامه ترکیه‌ای «دیلی صباح» سه‌شنبه این هفته به نقل از «مقامات وزارت خارجه» این کشور نوشته بود، اسرائیل موافقت کرده‌است مبلغ کلی غرامت به خانواده قربانیان کشتی «ماوی مرمره» را به بیست و یک میلیون دلار افزایش دهد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بهار گذشته در زمان سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل، در تماس تلنفی با رجب طیب اردوغان، از ترکیه پوزش خواسته بود.

نخست‌وزیر ترکیه دو ماه پیش گفته بود، بدون رفع حصر غزه، آشتی در کار نخواهد بود اما نتانیاهو گفته‌است کشورش این شرط ترکیه را به دلیل «مخاطرات امنیتی آن» قبول نخواهد کرد.

سخنان وزیر خارجه ترکیه و گزارش‌های پرشمار رسانه‌های آن کشور در زمینه «آشتی قریب‌الوقوع» با اسرائیل در روزهایی منتشر شده‌است که دولت رجب طیب اردوغان با موجی از انتقادهای داخلی و جهانی روبه‌رو شده‌است.

اقدام دولت اردوغان در حمایت از مسدود کردن شبکه مجازی توئیتر و بستن یوتیوب، جایگاه داخلی و جهانی این دولت را متزلزل کرده‌است.

در پی خشم اردوغان از افشاگری‌هایی که از مکالمات وی با پسر و نزدیکانش در ارتباط با ماجرای فساد گسترده مالی، و نیز از نشست حساس کابینه امنیتی ترکیه در خصوص بحران با سوریه، در توئیتر و یوتیوب منتشر شد، دولت این کشور دستور بستن این شبکه‌های مجازی را صادر کرد.

تحلیل‌گران در رسانه‌های اسرائیل در روزهای اخیر نوشته بودند، در چنین شرایطی که آینده سیاسی اردوغان در خطر است، او برای کاهش انتقادهای بین‌المللی، به «ریسمان بهبود مناسبات با اسرائیل» متوسل می‌شود.

رسانه‌های ترکیه در روزهای گذشته نوشته بودند اردوغان برای بهبود جایگاه خود حتی ممکن است به اسرائیل سفر کند.
XS
SM
MD
LG