لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

جنگنده‌های ترکیه «۸۵ هدف» پ‌کاکا را در شمال عراق بمباران کردند


از بمباران‌های پیشین ترکیه در منطقه قندیل عراق.
از بمباران‌های پیشین ترکیه در منطقه قندیل عراق.
ارتش ترکیه می‌گوید هواپیماهای جنگی این کشور برای سومین شب متوالی حمله هوایی به پایگاه‌های پ.کا.کا در شمال عراق را ادامه داده و روز جمعه ۸۵ هدف مرتبط با این گروه را در این منطقه بمباران کرده‌اند.

ستاد مشترک ارتش ترکیه روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای بر روی وب‌سایت خود خبر داد که جنگنده‌های این ارتش، اهداف متعددی را در کوهستان قندیل، و مناطق هفتانین، خاکورک، آواشین و زاب هدف قرار داده‌اند اما این بیانیه در مورد تلفات احتمالی این حملات گزارشی نداد.

این رشته حملات جدید ترکیه علیه مواضع حزب کارگران کردستان، پ.کا.کا، در شمال عراق، پس از یک وقفه یک ساله انجام می‌شود. این بمباران‌ها که از روز چهارشنبه آغاز شده پس از آن انجام می‌شود که در همان روز ۸ تن از مأموران امنیتی ترکیه و یک غیرنظامی در جنوب شرقی این کشور کشته شدند.

از ماه ژوئیه حملاتی که مقامات ترکیه آنها را به پ.کا.کا نسبت می‌دهند باعث کشته شدن ۴۰ سرباز و پلیس در ترکیه شده‌است و آنکارا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که شدت بیشتری در برخورد با افراد این گروه از خود نشان خواهد داد.

اقدام‌های جدید که مقام‌های ترکیه اعلام کرده‌اند شامل ارسال یگان‌های ویژه پلیس و یگان‌های تخصصی ارتش به مناطق نبرد در امتداد مرز با عراق می‌شود.

تاکنون ارتش ترکیه تنها نهادی بوده‌است که انجام عملیات علیه پ.کا.کا را در این مناطق برعهده داشته‌است اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار شده‌است تا از این پس مأموران اطلاعاتی و مقام‌های غیرنظامی نیز در این نبرد با ارتش هماهنگ شوند.

آنکارا می‌گوید که حدود دو هزار نفر از افراد مسلح حزب کارگران کردستان در پایگاه‌هایی در عراق مستقر هستند و از آن مناطق دست به عملیات در خاک ترکیه می‌زنند.

درگیری‌ها میان ارتش ترکیه و پ.کا.کا از سال ۱۹۸۴ و زمانی آغاز شد که حزب کارگران کردستان تصمیم گرفت به نبرد مسلحانه روی آورد و طی این سال‌ها، در این درگیری‌ها ۴۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر آنها از شهروندان کرد ترکیه هستند.
XS
SM
MD
LG