لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

روزنامه حریت: هشدار اردوغان به ایران در مورد حمایت از سرکوب در سوریه


روزنامه حریت چاپ استانبول از «هشدار» نخست‌وزیر ترکیه به ایران در مورد حمایت‌ جمهوری اسلامی از سرکوب‌های خشونت‌بار معترضان در سوریه خبر می‌دهد.

به نوشته این روزنامه، رجب طیب اردوغان در این مورد گفته ‌است: «نمی‌شود گفت با ایران تنش داشته‌ایم، اما به آنها هشدار دادیم که دولت بشار اسد دارد با تشویق‌های شما بدعادت می‌شود.»

تظاهرات اعتراضی در سوریه ماه پنجم خود را پشت سر می‌گذارد و از آغاز اعتراض‌های ضد حکومتی در سوریه، دست‌کم ۲۲۰۰ نفر از معترضان به دست نیروهای دولتی کشته شده‌اند.

به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان همچنین گفته ‌است که قصد دارد «هاکان فیدان»، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه، را برای بحث در مورد وضعیت سوریه به تهران بفرستد.

روزنامه «العربیه» چاپ دبی نیز گزارش داده‌ است که نخست‌وزیر ترکیه قرار است در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل که هفته آینده در نیویورک برگزار می‌شود با محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، دیدار کند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این اعتراض‌های مردم سوریه علیه نظام حاکم بر این کشور را «حرکتی انحرافی» توصیف کرده و گفته بود که ایران از آن حمایت نمی‌کند.

اما با خونین‌تر شدن سرکوب دولتی در سوریه محمود احمدی‌نژاد به تازگی گفت که «انتخابات، آزادی و عدالت حق مردم سوریه است» و از همتای سوری خود بشار اسد خواست که با توقف سرکوب خشونت‌بار معترضان با آنها وارد گفت‌وگو شود.

اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز هفته گذشته در بیانیه دهمین اجلاس دوره چهارم این مجلس تصمیم گرفتند نام سوریه را از بندی در این بیانیه که در آن «دخالت بیگانگان» در کشورهای بحرین و سوریه محکوم شده‌ بود حذف کنند.

«احتمال همکاری ترکیه و ایران علیه پ.کا.کا»

نخست‌وزیر ترکیه که به کشورهای شمال آفریقا سفر کرده در تونس در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد همکاری ترکیه و ایران علیه حزب کارگران کردستان ترکیه،‌پ. کاک. کا.، گفت که «ممکن است در قندیل با یکدیگر وارد عمل شویم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان در عین حال در پاسخ به پرسشی درخصوص روابط ترکیه با ایران گفت: «روابط خوبی داریم.»

منطقه کوهستانی قندیل که مورد اشاره آقای اردوغان است در مناطق مرزی ایران، عراق و ترکیه قرار دارد و از سال‌ها پیش محل استقرار افراد مسلح گروه پ.کا.کا بوده ‌است. ترکیه اخیراً بار دیگر به بمباران‌های خود در این منطقه شدت بخشیده ‌است.

درگیری‌ها میان ارتش ترکیه و پ.کا.کا از سال ۱۹۸۴ و زمانی آغاز شد که حزب کارگران کردستان تصمیم گرفت به نبرد مسلحانه روی آورد و طی این سال‌ها، در این درگیری‌ها ۴۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر آنها از شهروندان کرد ترکیه هستند.

حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، نیز که حزبی نزدیک به گروه پ.کا.کا است از همین مناطق عملیاتی را علیه نقاط مرزی ایران انجام می‌دهد که این اقدام‌ها با واکنش نظامی ایران و بمباران کوهستان قندیل از سوی ایران روبه‌رو شده‌است.

رجب طیب اردوغان، در هفته اخیر سفر چندروزه خود به مصر، تونس و لیبی را آغاز کرده ‌است. هدف از این سفرهای رسمی گسترش مناسبات سیاسی–اقتصادی با سه کشوری اعلام شده‌ است که حکومت‌های آنها در ماه‌های اخیر به دست مردم سرنگون شده ‌است.
XS
SM
MD
LG