لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

تحریم ایران شرکت اصلی کشتی‌رانی بریتانیا را به مرز ورشکستگی کشاند


یکی از کشتی‌های شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران.
یکی از کشتی‌های شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران.
تحریم‌های اعمال شده علیه شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه تحریم‌های سازمان ملل و کشورهای غربی باعث شده‌ است بزرگ‌ترین شرکت کشتی‌رانی بریتانیا با ضرر و زیان فراوان و ورشکستگی مالی روبه‌رو شود.

خبرگزاری رویترز خبر داد که شرکت «جانسون استیونس» که دفتر مرکزی آن در شرق انگلیس قرار دارد و پیش از این، نمایندگی شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران را در اختیار داشت هم‌اینک ناچار شده‌ است مدیریت خود را به شرکتی دیگر واگذار کند.

دیوید مریگُلد یکی از شرکای «پی‌کی‌اف» که مدیریت جانسون استیونس را بر عهده گرفته ‌است، در این باره به رویترز گفت: «در پی تحریم علیه کشتی‌رانی جمهوری اسلامی مشکلات عظیمی به ‌وجود آمد که از آن جمله می‌توان به قطع تسهیلات بانکی اشاره کرد و این باعث شد تا تجارت در این حوزه به‌شدت با تنگنا روبه‌رو شود.»

وی افزود: «حال که یک مشتری بزرگ را از دست داده‌ایم، جایگزین کردن آن با یک مشتری بزرگ دیگر، در کوتاه‌مدت کار بسیار دشواری خواهد بود.»

کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران پیش از این در واکنش به تحریم‌ها علیه خود گفته ‌بود که این تحریم‌ها «نمی‌تواند خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی را فلج کند».

اندی تورن، صاحب شرکت کشتی‌رانی کِستْرِل، که هم‌اینک بیشتر سهام «جانسون استیونس» را در اختیار گرفته به رویترز گفت که این شرکت اصلی بریتانیایی «درآمد بسیار زیادی از قبَل کشتی‌رانی جمهوری اسلامی داشت» و افزود که وضعیت پیش آمده برای کشتی‌رانی ایران «موقعیت بسیار وخیمی» برای این شرکت بریتانیایی به‌ وجود آورده ‌است.

ماه گذشته اتحادیه اروپا بیش از ۳۰ شرکت‌ وابسته به کشتی‌رانی ایران را تحریم کرد و ایالات متحده نیز در همان زمان در اقدامی جداگانه هفت شرکت خارجی از جمله شرکت اسرائیلی گروه برادران عوفر را در ارتباط با تجارت با ایران مورد تحریم قرار داد.

همچنین یک شرکت نفتکش اماراتی، یک شرکت کشتی‌رانی مشترک ایرانی و اماراتی، یک شرکت نفتکش سنگاپوری و نیز یک شرکت کشتی‌رانی مستقر در موناکو از دیگر شرکت‌های تحریم‌ شده از سوی آمریکا در ماه گذشته هستند.

دی‌ماه سال گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که ۲۴ شرکت وابسته به خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی را تحریم کرده ‌است.

این کشور در آبان‌ماه همان سال نیز ۳۷ شرکت و پنج شهروند ایرانی مرتبط با شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران که در آلمان، جزیره مالت و قبرس مستقر هستند را ‌در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی با تاسیس شرکت‌های پوششی می‌کوشد تحریم‌ها را که در ارتباط با برنامه موشکی وهسته‌ای ایران برقرار شده، دور بزند.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی ایران را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم می‌کنند و تحریم‌هایی در این رابطه علیه آن وضع کرده‌اند، اما مقام‌های ایرانی این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌دانند.
XS
SM
MD
LG