لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۹

اعتراضات گسترده علیه رییس جمهوری اوکراین ادامه دارد


تجمع هواداران نزدیکی اوکراین به اتحادیه اروپا در میدان «استقلال» کیف
تجمع هواداران نزدیکی اوکراین به اتحادیه اروپا در میدان «استقلال» کیف
اعتراضاتی که از سه هفته پیش در اوکراین در اعتراض به خودداری رییس‌جمهوری این کشور از امضای قرارداد همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا آغاز شده است، همچنان در اوکراین ادامه دارد و ویکتور یانوکوویچ روز دوشنبه، ۱۸ آذر، گفته که به دنبال مصالحه با مخالفان است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، تظاهرکنندگان ضد دولتی روز دوشنبه با وجود سرمای زیاد هوا، در میدان مرکزی شهر کیف تجمع کرده و با برپایی تعداد زیادی چادر برای اقامت موقت به تحصن و سر دادن شعار پرداختند.

بنا بر گزارش‌ها، صدها تن از معترضان هم‌اینک خیابان‌های اصلی منتهی به مرکز کیف را مسدود کرده‌اند تا از حرکت پلیس برای سرکوب تظاهرکنندگان جلوگیری کنند.

هزاران تظاهرکننده نیز از چند روز پیش راه‌های ورودی به ساختمان‌های دولتی را سد کرده و چند اداره دولتی را به اشغال خود درآورده‌اند.

روزنامه «کیف پست» به نقل از منابعی در داخل حکومت اوکراین گزارش می‌دهد که دولت این کشور تصمیم دارد تا برای پراکنده ساختن معترضان به سرکوب همراه با خشونت روی بیاورد.

گزارش‌های دیگری حاکی است که بیرون از مرکز شهر کیف نیروهای ارتش موفق شده‌اند که گروه‌هایی از معترضان را پراکنده کنند.

بزرگ‌ترین تجمع اعتراضی سه هفته اخیر در کیف مربوط به روز یک‌شنبه بود که به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس «هزاران نفر» و به نوشته سی‌ان‌ان «نزدیک به صد هزار نفر» در آن شرکت داشتند و گروهی از آنان نیز اقدام به سرنگونی و تخریب مجسمه لنین، بنیان‌گذار شوروی، در کیف کردند.

هفته گذشته در جریان یکی از تظاهرات صدها تن از معترضان اقدام به پرتاب سنگ به سوی پلیس کردند و سعی داشتند به دفتر رییس‌جمهوری حمله کنند که واکنش پلیس به این اقدامات ده‌ها زخمی بر جای گذاشت.

ویکتور یانوکوویچ، رییس‌جمهوری اوکراین، که خودداری او از امضای پیمان همکاری با اتحادیه اروپا باعث این اعتراضات شده است، اعلام کرده که قصد دارد برای حل مسائل، میزگردی با اپوزیسیون و روسای جمهوری پیشین اوکراین برگزار کند.

اتحادیه اروپا نیز کاترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی این اتحادیه، را به کیف فرستاده تا برای یافتن راه حلی سیاسی به مقامات این کشور کمک کند.

با وجود این، دیدار روز جمعه ویکتور یانوکوویچ با همتای روس خود ولادیمیر پوتین هراس اپوزیسیون اوکراین نسبت به ورود اوکراین به یک اتحادیه گمرکی به رهبری روسیه را افزایش داده‌است.

به گفته اپوزیسیون و یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق و زندانی اوکراین، که رهبری بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت را برعهده دارد، اتحادیه گمرکی با روسیه یادآور «بازگشت به وضعیت شوروی سابق» است.

روسیه مخالف شدید امضای پیمان همکاری میان اوکراین و اتحادیه اروپا است و تاکنون فشار زیادی را بر محافل سیاسی اوکراین برای پرهیز از امضای این پیمان همکاری وارد کرده‌است.
XS
SM
MD
LG