لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

سازمان ملل: احتمال جدی ارتکاب جنایت علیه بشریت در سوریه


مردی که پس از گریز از سرکوب‌های تظاهرات در سوریه در بیمارستانی در استان مرزی ختای ترکیه به‌سر می‌برد. ۸ ژوئن ۲۰۱۱.
مردی که پس از گریز از سرکوب‌های تظاهرات در سوریه در بیمارستانی در استان مرزی ختای ترکیه به‌سر می‌برد. ۸ ژوئن ۲۰۱۱.
مقام‌های سازمان ملل می‌گویند نیروهای انتظامی سوری ممکن است در جریان سرکوب معترضان در این کشور مرتکب مواردی از جنایت علیه بشریت شده ‌باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نگرانی‌های سازمان ملل متحد در این باره، روز جمعه در قالب بیانیه‌ای توسط فرانسیس دِنگ، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور پیشگیری از نسل‌کشی، و ادوارد لاک، مشاور ویژه مسئولیت حمایت، ابراز شده ‌است.

این دو مشاور ویژه بان گی مون در بیانیه‌ای مشترک نوشتند: «بر پایه اطلاعاتی که در دست است، مشاوران ویژه به این نتیجه رسیده‌اند که دامنه و میزان خشونت‌ها نشانگر وجود احتمال جدی ارتکاب جنایات علیه بشریت در سوریه ‌است.»

این دو مشاور در ادامه خواستار انجام تحقیقاتی «مستقل، کامل و بی‌طرفانه» در پیوند با رخدادهای سوریه شده‌اند.

بان گی‌ مون پیش از این از دولت بشار اسد خواسته بود تا اجازه دهد کاروان‌های بشردوستانه به مناطق آسیب‌دیده از سرکوب‌ها بروند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از دولت سوریه خواسته تا به هیئت حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل اجازه بازدید از این مناطق را بدهد.

دو مشاور ویژه آقای بان روز جمعه در بیانیه خود در این ارتباط افزودند: «بدون برداشته شدن این گام‌ها، کاهش تنش‌های موجود و جلوگیری از افزایش خشونت کاری بسیار دشوار خواهد بود.»

پیش از این، در اواسط تیرماه سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی رفتار حکومت سوریه در قبال دموکراسی‌خواهان این کشور را «جنایت علیه بشریت» خوانده و از سازمان ملل خواست تا موضوع سوریه را به دادگاه بین‌المللی کیفری ارجاع دهد.

سازمان دیدبان حقوق بشر نیز ۱۸ تیرماه در گزارشی اعلام کرد سربازان و نیروهای امنیتی سوریه با تهدید به اعدام، مجبور به شلیک به سمت تظاهرکنندگان بی‌سلاح می‌شوند.

نهاد رصد وضعیت حقوق بشر در سوریه که در لندن مستقر است می‌گوید طی چهار ماه حرکت اعتراضی در سوریه، تاکنون ۱٬۴۸۳ نفر از غیرنظامیان کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز شنبه خبر داد که در این روز قطاری در مسیر حلب به دمشق، در مرکز سوریه از خط خارج شده و آتش گرفت که بر اثر آن لوکوموتیوران جان خود را از دست داده و ۱۴ تن دیگر نیز زخمی شدند.

بنا به این گزارش، مقام‌های سوری به‌سرعت تقصیر این رخداد را متوجه معترضان کرده و مدعی شدند که «افراد مسلح و تبهکاران مخالف دولت با سوءاستفاده از تظاهرات اعتراضی مردم بی‌گناه را هدف اعمال تروریستی خود قرار می‌دهند.»

مقام‌های سوری برای اثبات این مدعا مدرکی ارائه نکرده‌اند.

روز جمعه در ادامه تظاهرات خیابانی مخالفان حکومت سوریه، هفت نفر در شهرهای مختلف این کشور کشته شدند.

به گفته نماینده جمعیت حقوق بشر سوریه، عبدالکریم ریحاوی، در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی سوریه، دو نفر در دمشق، سه تن در ادلِب و دو تن دیگر در درعا کشته شدند. این در حالی است که خبرگزاری رسمی سوریه، از کشته شدن تنها یک نفر در ادلب در این روز خبر می‌دهد.

به گفته مخالفان، ۳۵۰ هزار نفر روز جمعه در تظاهرات علیه حکومت بشار اسد در شهرهای مختلف سوریه، به‌ویژه در حمات و دمشق شرکت داشتند، و خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند. مخالفان، تظاهرات روز جمعه را به هزاران زندانی سیاسی اختصاص دادند که به گفته آنان شمارشان به ۱۵۰۰۰ نفر می‌رسد.
XS
SM
MD
LG