لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

«۲۵۰ میلیون دانش‌آموز در مدارس جهان بی‌سواد می‌مانند»


سازمان یونسکو گزارش می‌دهد که کیفیت آموزش در بسیاری از مدارس جهان به اندازه‌ای پایین است که ۲۵۰ میلیون کودک دانش‌آموز در این مدارس حتی از سواد اولیه و آموختن ریاضیات پایه نیز بی‌بهره‌اند.

یونسکو می‌نویسد که بی‌سواد ماندن این تعداد از کودکان باعث به هدر رفتن ۱۲۹ میلیارد دلار در این نظام‌های آموزشی شده که معادل ۱۰ درصد از هزینه‌های جهانی در مقطع آموزش ابتدایی را دربر می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد این مطلب را در گزارش نظارتی سالانه خود که روز چهارشنبه نهم بهمن منتشر کرده عنوان کرده‌است.

به نوشته این گزارش یک‌چهارم از نوجوانان در کشورهای فقیر «حتی قادر به خواندن یک جمله هم نیستند» و این رقم در کشورهای جنوب صحرای بزرگ آفریقا به ۴۰ درصد می‌رسد.

در ادامه این گزارش آمده‌است که از میان کشورهای مورد بررسی یونسکو، در ۳۷ کشور نیمی از بودجه‌ای که برای مقطع ابتدایی صرف می‌شود به هدر می‌رود زیرا بسیاری از کودکان در این مدارس «چیزی یاد نمی‌گیرند.»

در بخشی دیگر از این گزارش آمده‌است که آموزش ناکافی که در این مدارس داده می‌شود «میراثی بزرگ از بی‌سوادی» برجای گذاشته که گسترده‌تر از آن است که پیش از این تصور می‌شد.

پاولین رز، مسئول اصلی تهیه گزارش ۵۰۰صفحه‌ای یونسکو با اشاره به این آمار به خبرگزاری فرانسه گفت: «آموزشی که در آن کودک پس از سال‌ها مدرسه رفتن مهارت‌های اولیه را هم یاد نگیرد چه سودی دارد؟»

ایرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو، نیز در این باره با ذکر این‌که با این روند، اهداف آموزشی این نهاد که در سال ۲۰۰۰ تعیین شده‌بود به‌دست نخواهد آمد گفت که پس از سال ۲۰۱۵ باید اهداف جدیدی در این رابطه تعیین شود.

بنا بر این گزارش، در یک‌سوم از کشورهای مورد بررسی، کمتر از سه‌چهارم از آموزگاران دوره‌های تربیت معلمی در سطح استاندارد ملی کشورشان را گذرانده‌اند.

یونسکو هم‌چنین می‌نویسد که در کشورهای توسعه‌یافته‌ای نظیر فرانسه، آلمان، و بریتانیا، کودکان خانواده‌های مهاجر نسبت به دانش‌آموزان محلی این کشورها عملکرد تحصیلی «بسیار پایین‌تری» دارند.

در بخش دیگر گزارش نیز ذکر شده‌است که بومیان استرالیا و نیوزیلند نیز با همین مسئله مواجه هستند.

در پایان گزارش یونسکو هم‌چنین ذکر شده‌است که ۱۲۰ میلیون نفر از کودکان در سن آموزش ابتدایی نیز در سراسر جهان از رفتن به مدرسه محروم مانده‌اند.
XS
SM
MD
LG