لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

مخالفت مجاهدین خلق با «نقشه راه» سازمان ملل برای تخلیه اشرف


خانواده‌های مجاهدین خلق در قرارگاه اشرف، شمال عراق.
خانواده‌های مجاهدین خلق در قرارگاه اشرف، شمال عراق.
شاهین قبادی، سخنگوی «شورای ملی مقاومت ایران»، شاخه سیاسی مجاهدین خلق، با رد «نقشه راه» سازمان ملل متحد برای تخلیه اردوگاه اشرف، آن را «تلاشی آشکار برای مجبور ساختن ساکنان اشرف برای دست کشیدن از نیازهای انسانی خود» توصیف کرد.

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه سوم مردادماه اعلام کرده بود که برای حل و فصل مناقشه میان گروه مجاهدین خلق ایران و دولت عراق یک «نقشه راه» تهیه کرده و به طرفین مناقشه تحویل داده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این «نقشه راه» طرحی گام‌به‌گام برای جابه‌جایی ۱۲۰۰ نفر عضو سازمان مجاهدین که حاضر به تخلیه اردوگاه اشرف نشده‌اند تشریح شده‌ است.

حدود ۱۸۰۰ نفر از ساکنان قبلی اردوگاه اشرف که در شمال عراق واقع شده پیش از این به اردوگاه جدیدی به نام «الحریه» (آزادی) در نزدیکی بغداد نقل مکان کرده‌اند، اما باقی‌مانده افراد قرارگاه اشرف می‌گویند که به خاطر «عهدشکنی مکرر» دولت عراق حاضر به تخلیه کامل این اردوگاه نیستند.

سر باز زدن مجاهدین خلق از تخلیه اردوگاه اشرف در حالی است که سازمان ملل پیش از این در این مورد با دولت عراق به توافق‌هایی رسیده و انتقال مجاهدین خلق به اردوگاه الحریه را نخستین قدم در روند یافتن اقامتگاه‌های جدید برای اعضای این سازمان در دیگر کشورها اعلام کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیئت سازمان ملل در عراق با انتشار بیانیه‌ای گفت که در «نقشه راه» جدید از ساکنان اشرف خواسته شده تا «بدون تأخیر برای نقل مکان بعدی آماده شوند» و همچنین از دولت عراق خواسته شده تا «در خصوص نیازهای انسانی ساکنان اشرف برخورد سخاوتمندانه‌ای داشته باشد و تحت هر شرایط، برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای این مسئله تلاش کنند.»

بنا به گفته این هیئت، در این «نقشه راه» همچنین مسائلی چون تأمین آب و برق و دیگر نیازمندی‌ها برای ساکنان مطرح شده‌ است، اما بیانیه سازمان ملل توضیح بیشتری در مورد جزئیات این «نقشه راه» نداد.

یک مقام ارشد عراقی به خبرگزاری فرانسه گفت که اگر راه حلی برای برون‌رفت از بن‌بست حاضر در مناقشه قرارگاه اشرف به دست نیاید دولت عراق «به طور مسئولانه برای حفاظت از حاکمیت خود و امنیت عراق دست به اقدام خواهد زد».

ایالات متحده پیشتر به مجاهدین خلق هشدار داده بود که زمان زیادی برای تخلیه اردوگاه اشرف باقی نمانده‌ است و حذف نام مجاهدین خلق از فهرست سازمان‌های تروریستی دولت آمریکا به همکاری این سازمان در تخلیه اردوگاه اشرف بستگی دارد.

اعضای سازمان مجاهدین خلق، که از گروه‌های مخالف دولت جمهوری اسلامی است، از ۲۵ سال پیش و در دوران جنگ ایران و عراق در اردوگاه اشرف ساکن شده‌اند. این اردوگاه در ۶۵ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد.
XS
SM
MD
LG