لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

هشدار سازمان ملل در مورد بی‌توجهی به پناهجویان سوری


«آنتونیو گوترس»، رئیس کمیسیون عالی سازمان ملل در امور پناهندگان.
«آنتونیو گوترس»، رئیس کمیسیون عالی سازمان ملل در امور پناهندگان.
رئیس آژانس امور پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، ۲۰ اسفند، گفت که این سازمان باید برای کمک به پناهجویان احتمالی بحران کریمه آماده باشد، اما این امر نباید توجه جامعه بین‌الملل را از «بزرگ‌ترین نگرانی» که همان وصعیت در سوریه است منحرف کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوتِرِس، رئیس کمیسیون عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در مصاحبه با این خبرگزاری گفت در صورتی که جامعه جهانی توجه خود را از وضعیت در سوریه دور کند این امر «یک فاجعه تمام‌عیار» خواهد بود.

وی افزود: «در زمانی که نیازمند آن هستیم که کشورهای مربوطه در جهان با کاستن از اختلافات‌شان راه حلی برای ایجاد صلح در سوریه پیش پا بگذارند، تنشی که بر سر اوکراین به‌ وجود آمده کمکی در این راستا نمی‌کند.»

آنتونیو گوترس که به واشینگتن سفر کرده تأکید کرد: «امیدوارم کسانی که مهم‌ترین مسئولیت‌ها را در امور جهانی دارند متوجه باشند که فراموش کردن سوریه فاجعه‌ای تمام‌عیار خواهد بود.»

روابط میان واشینگتن و مسکو پس از آن‌ که نیروهای هوادار روسیه کنترل شبه‌جزیره اوکراین واقع در بخش جنوبی کشور اوکراین را به‌ دست گرفته‌اند با تنش‌های جدید روبه‌رو شده‌ است.

مسکو از جدایی کریمه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه حمایت می‌کند، اما آمریکا و اتحادیه اروپا که مخالف این امر هستند روسیه را در این ارتباط تهدید به تحریم کرده‌اند.

رئیس کمیسیون عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ادامه مصاحبه روز سه‌شنبه خود با رویترز گفت که این سازمان در حال آمادگی برای کمک‌رسانی به پناهجویان درگیری احتمالی میان اوکراین و روسیه است و تیم‌هایی را برای نظارت بر وضعیت به داخل اوکراین فرستاده‌ است.

آقای گوترس در همین حال افزود که سازمان ملل نگران است تنش میان روسیه و غرب بر سر اوکراین موجب شود تا شکاف‌هایی که در شورای امنیت بین طرفین بر سر سوریه وجود دارد عمیق‌تر شود.

درگیری‌ها در سوریه در هفته جاری به چهارمین سال خود نزدیک می‌شود و سازمان ملل هشدار داده‌ است که سوریه قرار است به زودی از نظر تعداد پناهندگان به خارج از کشور از افغانستان پیشی بگیرد.

هم‌اینک بیش از ۲٫۵ میلیون سوری در کشورهای همسایه سوریه ازجمله لبنان، ترکیه، اردن، و عراق به عنوان پناهنده در دفاتر سازمان ملل ثبت نام کرده‌اند، اما آقای گوترس می‌گوید که به باور او تعداد واقعی پناهندگان سوری بیش از ۳ میلیون نفر است.

وی در ادامه گفت که «اهمیت بسیاری دارد که جامعه بین‌الملل برای حمایت از لبنان، اردن، و دیگر همسایگان سوریه جهت رویارویی با این چالش بسیج شود تا از به هم خوردن ثبات در منطقه جلوگیری شود».

صندوق کودکان ملل متحد، «یونیسف»، در گزارشی که روز دوشنبه، ۱۹ اسفند، منتشر شد می‌گوید که «سه سال پس از بحران و آشفتگی در سوریه، اکنون آن کشور یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها روی زمین برای کودکان است».

در همان روز سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی با ذکر این‌ که مردم در منطقه محاصره‌شده یَرموک، در حومه جنوبی دمشق، «از گرسنگی به خوردن سگ و گربه روی آورده‌اند» نوشت که دولت سوریه از «گرسنگی دادن» به غیرنظامیان به عنوان سلاح و حربه استفاده می‌کند.
XS
SM
MD
LG