لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

آمریکا سرکوب معترضان در سوریه را محکوم کرد


راهپیمایان در شهر درعا، در جنوب سوریه نزدیک به مرز اردن.
راهپیمایان در شهر درعا، در جنوب سوریه نزدیک به مرز اردن.
آمریکا روز دوشنبه ضمن محکوم کردن سرکوب دو روز گذشته معترضان توسط حکومت سوریه، دولت آن کشور را متهم کرد که در مقابل معترضان، «از خشونت بیش از اندازه» استفاده کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تامی ویـِتور، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: «از دولت سوریه می‌خواهیم تا اجازه دهد راهپیمایی‌ها به طور مسالمت‌آمیز برگزار شود. کسانی که مسئول خشونت‌های دو روز اخیر هستند باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.»

روز یک‌شنبه در سومین روز تظاهرات ضد حکومتی در سوریه، به گفته فعالان حقوق بشر، در جریان تیراندازی‌های نیروهای دولتی به سوی معترضان در شهر دَرعا، دست کم یک تن کشته و ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

ساکنان شهر درعا، در جنوب سوریه، می‌گویند که مخالفان دولت سوریه، روز یک‌شنبه، در سومین روز تظاهرات ضد حکومتی، مقر حزب بعث و ساختمان دادگستری را در این شهر به آتش کشیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ناآرامی‌ها در جنوب سوریه روز دوشنبه نیز ادامه داشت. بنا بر این گزارش با وجود راهپیمایی‌های صدها تن در دوشنبه در سه شهر کوچک نزدیک به شهر درعا، نیروهای دولتی این‌بار از کاربرد خشونت نسبت به معترضان خودداری کردند.

نیروهای امنیتی سوریه، در جریان سرکوب اعتراضات هفته گذشته درعا، چهار شهروند را کشتند و یک کودک یازده ساله نیز به خاطر استنشاق گاز اشک‌آوری که نیروهای انتظامی پرتاب کرده‌بودند ساعاتی پس از سرکوب تظاهرات جان باخت.

روز چهارشنبه نیز نیروهای ضدشورش در دمشق، نزدیک به ۱۵۰ معترض را که در مقابل وزارت کشور تجمع کرده بودند، متفرق کردند. این تظاهرکنندگان خواهان آزادی زندانیان سیاسی بودند. همچنین برپایه گزارش‌ها، در شهرهای حمص و بانیاس هم تجمع‌های اعتراضی صورت گرفته‌است.

ریبال اسد، پسر عموی بشار اسد و رئیس «سازمان دموکراسی و آزادی در سوریه» که در تبعید به‌سر می‌برد روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه خطاب به بشار اسد گفت که اگر وی می‌خواهد تا رژیمش «توسط اعتراضات فزاینده براندازی نشود، مهلت بسیار کمی برای انجام اصلاحات دارد.»

وی در این مصاحبه با اشاره به مصر و تونس افزود: «در غیر این‌صورت اتفاقاتی مشابه با کشورهای همسایه، در سوریه خواهد افتاد.»

بشار اسد که از ۱۱ سال پیش رهبری سوریه را در اختیار دارد، در ماه ژانویه امسال گفت که حکومت این کشور به باورهای مردم نزدیک است و ناآرامی‌های منطقه به آنجا سرایت نمی‌کند.

حزب بعث از سال ۱۹۶۳ پس از گرفتن قدرت در سوریه با اعلام وضعیت فوق‌العاده، فعالیت گروه‌های اپوزیسیون را در این کشور ممنوع کرده‌است.
XS
SM
MD
LG