لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

آمریکا حمله به مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف را محکوم کرد


صحنه‌ای از درگیری‌های پیشین نیروهای عراقی با ساکنان اردوگاه اشرف.
صحنه‌ای از درگیری‌های پیشین نیروهای عراقی با ساکنان اردوگاه اشرف.
ایالات متحده آمریکا روز یک‌شنبه، دهم شهریور،حمله صورت‌گرفته به اردوگاه اشرف که منجر به کشته شدن «ده‌ها تن» شد را محکوم کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان این حادثه شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،«ماری هَرف»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده رویدادهای فجیعی که امروز در اردوگاه اشرف رخ داده و بنا بر گزارش‌های مختلف باعث مرگ و جراحت شمار زیادی از ساکنان اردوگاه شده را قویاً محکوم می‌کند.»

روز یک‌شنبه اخباری از بروز انفجار و حمله به اردوگاه اشرف، محل استقرار حدود صد تن از نیروهای سازمان مجاهدین خلق در عراق، گزارش شد.

سازمان مجاهدین خلق تعداد کشته‌شدگان این رویداد را ۵۲ نفر اعلام کرد و دولت عراق را مسئول این حمله می‌داند. ولی دولت عراق با تکذیب دست داشتن در این حمله، انفجار بشکه‌های نفت و گاز، یا درگیری داخلی افراد مجاهدین را از دلایل احتمالی این واقعه می‌داند.

وب‌سایت‌های سازمان مجاهدین هم‌چنین از گروگان گرفته شدن هفت تن از ساکنان اردوگاه اشرف توسط نیروهای عراقی خبر می‌دهند و خواستار آزادی فوری آنها شده‌اند.

ایالات متحده می‌گوید که در تلاش است جزئیات بیشتری از این رویداد به‌دست آورد و نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق هم کمیته‌ای برای بررسی این حادثه تشکیل داده است.

ماری هرف، در بیانیه روز یک‌شنبه وزارت خارجه آمریکا افزود که «ما عمیقاً از گزارش‌های رسیده متأسفیم و در تماس مداوم با هیأت کمک‌رسانی سازمان ملل در عراق، یونامی، و هم‌چنین با مقام‌های دولتی عراق هستیم.»

وی افزود: «مسئولان این حادثه باید به طور کامل پاسخگوی اعمال خود باشند.»

روز یک‌شنبه ایلیانا نبعه، سخنگوی هیات کمک‌رسانی سازمان ملل در عراق در گفت‌وگویی با رادیو فردا گفت که «من از جایگاه سازمان ملل، و مأموریت سازمان ملل در عراق می‌توانم بگویم که ما هر بار این گونه رخدادها چه در اشرف و چه در لیبرتی را با شدیدترین لحن محکوم کرده‌ایم. اما تضمین امنیت این دو قرارگاه در دست نیروهای امنیتی عراق است.»

روز یک‌شنبه محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران درباره حمله صورت‌گرفته به اردوگاه اشرف گفت که «ممکن است آنها با اراده حاکمیت عراق مقابله کرده باشند و عراق نیز از حاکمیت خود دفاع کرده باشد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا وی که در حاشیه جلسه هیأت دولت سخن می‌گفت، افزود: «مدت مدیدی است بین دولت عراق و همچنین کسانی که مقر اشرف را در تصرف خود دارند بحث و گفت‌وگوست. ممکن است آنها با اراده حاکمیت عراق مقابله کرده باشند و عراق نیز از حاکمیت خود دفاع کرده باشد.»

به گزارش ایسنا، سپاه پاسداران روز دوشنبه با انتشار پیامی با ابراز خوشحالی از کشته شدن افراد سازمان مجاهدین خلق در این حمله، نوشت که «سپاه این انتقام الهی را از وعده‌های خداوند تبارک و تعالی می‌داند.»

در این پیام آمده است که مسئولان این حمله «فرزندان رشید مجاهدان شهیدِ عراقی» هستند و کشته شدن ساکنان اردوگاه اشرف «یقیناً مایه تشفی خاطر امت اسلامی» خواهد بود.

پیش از این حدود ۳۰۰۰ نفر از نيروهای سازمان مجاهدين خلق که در اردوگاه اشرف مستقر بودند به پايگاه ليبرتی (حريه) در حوالی بغداد منتقل شدند ولی حدود ۱۰۰ نفر از اعضای اين سازمان برای تعیین تکلیف دارایی‌های باقی‌مانده، در اردوگاه اشرف باقی ماندند.
XS
SM
MD
LG