لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

نماینده آمریکا در آژانس: مذاکرات وین درباره ایران مایوس کننده بود


رابرت وود، نماینده هیات آمریکایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
رابرت وود، نماینده هیات آمریکایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
هیات نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه ۲۰ خرداد گفت که نبود پیشرفت در گفت‌وگوهای میان ایران و آژانس «مایوس‌کننده» است و نشان می‌دهد که ایران «به تعهداتش پایبند نیست».

رابرت وود در ارتباط با مذاکرات روز جمعه وین گفت که از این مذاکرات «مایوس شدیم» و افزود: «نتیجه [گفت‌وگوهای] دیروز بار دیگر نشان‌دهنده عدم پایبندی ایران به تعهداتش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، و بار دیگر لزوم همکاری ایران با آژانس در جهت رفع نگرانی‌های واقعی جامعه بین‌الملل را برجسته می‌سازد».

قدرت‌های غربی و آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به احتمال «پاکسازی» سایت پارچین در نزدیکی تهران ابراز نگرانی می‌کنند و مذاکره‌کنندگان آژانس روز جمعه نیز در وین بر بازدید سریع از این محل پافشاری کردند.

آژانس احتمال داده است که ایران در این سایت اقدام به برخی آزمایش های هسته ای کرده است.

نماينده ايران در آژانس اخبار منتشره در ارتباط با سایت پارچين را «بی‌اساس و جار و جنجال» خوانده‌است.

هرمان ناکارتس، رییس بازرسان آژانس، روز جمعه نتیجه مذاکره وین را «ناامیدکننده» خواند و در مورد ادامه مذاکرات نیز گفت که «تاریخی برای مذاکرات بیشتر میان ایران و آژانس تعیین نشده‌است».

این در حالی است که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، پس از مذاکرات جمعه با بیان اینکه «همه چیز در مسیر درست پیش می‌رود»، گفت که «قرار شد جلسه دیگری که تاریخ و محل آن بعدا اعلام خواهد شد، برگزار شود».

علی‌اصغر سلطانیه روز چهارشنبه ۱۷ خرداد در نشست شورای حکام، بازرسان آژانس را به «جاسوسی» متهم کرد و گفت: «قرار نبوده که آژانس... در مسائل داخلی کشورها یا محدوده امنیت ملی کشورهای عضو مداخله نماید».

رابرت وود، نماینده آمریکا در آژانس، یک روز پس از آن، در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت: «مایه تأسف است که ایران تصمیم گرفته‌است تا درستی و اعتبار آژانس را مورد حمله قرار دهد» و افزود که ایران به جای اتهام به آژانس به شبهات هسته‌ای پاسخ دهد.

قرار است که گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ برای دستیابی به راه حلی در زمینه پایان دادن به ابهامات برنامه هسته ای تهران در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد در مسکو پیگیری شود.
XS
SM
MD
LG