لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

مقامات پیشین آمریکایی: دولت روحانی فرصت بالقوه بزرگی است


۲۹ نفر از مقامات پیشین آمریکایی روز دوشنبه، ۲۴ تیر، در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، از او خواستند تا با دولت جدید ایران که از مردادماه بر سر کار می‌آید راه دیپلماسی را در پیش بگیرد.

این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است که ایران تا رسیدن به «خط قرمز» هسته‌ای فاصله کمی دارد و «دنیا نباید به حسن روحانی که گرگی در پوست میش است اعتماد کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با وجود این اظهارات نخست‌ وزیر اسرائیل، مقام‌های پیشین آمریکایی در نامه خود به اوباما نوشته‌اند که آغاز به‌ کار حسن روحانی از ۱۲ مرداد، سوم اوت، «فرصت بالقوه بزرگی» را فراهم می‌کند.

در میان امضاکنندگان این نامه می‌توان به توماس پیکرینگ، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، آن-ماری اسلاوتر، معاون اول هیلاری کلینتون، و لری ویلکرسون، رئیس ستاد کالین پاول، وزیر خارجه پیشین آمریکا، اشاره کرد.

این مقامات پیشین در نامه خود آورده‌اند: «به نظر ما دولت شما باید با بر سر کار آمدن حسن روحانی فرصت را غنیمت شمرده و مذاکرات جدید چندجانبه و دوجانبه‌ای را با ایران دنبال کند و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز که درها را به‌ روی سیاست معتدل از سوی تهران می‌بندد پرهیز کند.»

این نامه همچنین از دولت ایالات متحده خواسته است تا در صورت همراهی ایران با خواسته‌های قدرت‌های غربی، آمریکا نیز آماده کاستن از شدت تحریم‌ها باشد.

این نامه چند روز پس از آن ارسال می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، هشدار داد که شاید لازم شود اسرائیل، حتی پیش از ایالات متحده، مجبور به اقدام برای توقف برنامه هسته‌ای تهران شود.

بنیامین نتانیاهو همچنین گفته است که حسن روحانی که می‌گوید خواستار بهبود روابط با غرب است «لبخند بر لب دارد و در همان حال در حال ساخت بمب است».

با وجود این اظهارات، روز دوشنبه، در اقدامی دیگر، دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا با تنظیم نامه‌ای که به امضای ۵۹ نفر از سیاسیون این کشور رسیده از باراک اوباما خواستند تا در تعامل با حسن روحانی «از تمامی ابزارهای دیپلماتیک» استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این نامه که نام ۱۲ تن از جمهوری‌خواهان نیز در میان امضاکنندگان آن به‌ چشم می‌خورد آمده است «با وجود این‌ که رئیس جمهور در ایران قدرت محدودی دارد، اما اگر روحانی را امتحان نکنیم اشتباه کرده‌ایم.»

این نامه می‌افزاید: «همچنین باید مراقب باشیم که با اقدامات ما این فرصت بالقوه از دست نرود و کاری نکنیم که به ضرر مشروعیت رئیس جمهور تازه تمام شود و موضع او در برابر تندروها در داخل رژیم تضعیف شود، تندروهایی که مخالف 'سیاست صلح و آشتی' مورد اشاره حسن روحانی هستند.»

مذاکرات درخصوص مناقشه هسته‌ای با ایران هم‌اینک با بن‌بست مواجه شده است؛ مقامات آمریکایی، اروپایی، روسی، و چینی قرار است روز سه‌شنبه در بروکسل گرد هم آمده و گام‌های بعدی در قبال ایران را بررسی کنند.

ایران هم‌چنان بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود پافشاری دارد، اما قدرت‌های جهانی می‌گویند که برای رفع نگرانی‌ها در خصوص این برنامه شفاف‌سازی‌های بیشتر لازم است.
XS
SM
MD
LG