لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۱

تأخیر در آزادی شین باوئر و جاش فتال به دلیل «مرخصی قاضی دوم پرونده»


مسعود شفیعی، وکیل مدافع جاش فتال و شین باوئر، دو آمریکایی زندانی در ایران.
مسعود شفیعی، وکیل مدافع جاش فتال و شین باوئر، دو آمریکایی زندانی در ایران.
مسعود شفیعی، وکیل دو آمریکایی زندانی در ایران، که برای نهایی کردن تودیع وثیقه موکلانش و آزادی آنها به امضای دو قاضی نیاز دارد می‌گوید که قاضی دوم به مرخصی رفته و این امر باعث تأخیر آزادی جاش فتال و شین باوئر شده‌است.

روز شنبه مسعود شفیعی، در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته بود که معمولاً پس از تودیع وثیقه دو امضا باید گرفته شود تا زندانیان بتوانند زندان را ترک کنند و او هم‌اکنون منتظر امضای دوم یک قاضی دیگر است.

اما این وکیل مدافع روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که «به دادگاه رفتم و از آخرین تحولات پرس‌وجو کردم و آنها به من گفتند که قاضی دوم تا روز سه‌شنبه در مرخصی به‌سر می‌برد.»

وی با بیان اینکه پرونده همچنان «مسیر طبیعی و قانونی خود را طی می‌کند» ابراز امیدواری کرد که این پرونده خاتمه یابد. آقای شفیعی به خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در این باره گفت: «چاره‌ای ندارم و باید تا سه‌شنبه منتظر بمانم.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران که در آستانه سفر به سازمان ملل در نیویورک قرار دارد روز سه‌شنبه گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا وعده داد که دو جوان آمریکایی که بیش از دو سال است در ایران زندانی هستند «دو روز دیگر» آزاد می‌شوند.

اما قوه قضائیه ایران یک روز پس از این اظهارات محمود احمدی‌نژاد این وعده او را رد کرد و گفت که این پرونده هنوز در دست بررسی است.

قوه قضائیه برای جاش فتال و شین باوئر که در مردادماه سال ۸۸ به همراه سارا شورد در منطقه مرزی ایران و عراق به اتهام عبور غیرقانونی از مرز بازداشت شدند و بعدها جاسوسی هم به اتهام آنها افزوده شد وثیقه‌هایی ۵۰۰ میلیون تومانی طلب می‌کند.

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران روز شنبه در پیوند با این پرونده اظهار داشت: «با توجه به پادرمیانی برخی از سران کشورهای منطقه و آمادگی برای لبیک‌گویی به این پادرمیانی انتظار داریم که ان‌شاء‌الله قوه قضائیه در آینده نزدیک نظر خود را در این چارچوب ارائه کند.»

به تازگی تلاش‌هایی از سوی دو کشور عراق و عمان برای آزادی این دو شهروند آمریکایی صورت گرفته و بر پایه گزارش‌ها و هم‌چنین گزارش شده‌است که عمان هواپیمایی نیز برای انتقال جاش فتال و شین باوئر پس از آزادی به تهران فرستاده ‌است.
XS
SM
MD
LG