لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

یک سرباز آمریکایی دستکم «۱۶ غیر نظامی» افغان را به قتل رساند


گشت سربازان آمریکایی در شهر قندهار
گشت سربازان آمریکایی در شهر قندهار
مقام‌های افغان و سازمان ناتو می گویند که یک سرباز آمریکایی بامداد یکشنبه در ولایت قندهار افغانستان پس از خروج از پایگاه خود با آتش گشودن به روی مردم غیرنظامی «حدود ۱۶ نفر را کشت.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نظامی آمریکایی پیش از طلوع آفتاب با استفاده از تاریکی شب وارد سه خانه در روستای اَلکوزای شهرستان پنجوای قندهار شده و حدود ۱۶ تن از ساکنان این خانه ها را به قتل رسانده‌ است.

خبرگزاری‌ها از کشته شدن حدود ۱۶ نفر در این شلیک‌ها خبر می‌دهند اما سروان جاستین براکهوف، از سخنگویان نیروهای بین‌المللی تحت فرماندهی ناتو، ایساف، به شبکه خبری الجزیره گفت که نمی‌تواند این تعداد را تایید کند و تنها در مورد زخمی شدن چهار تا شش نفر گزارش دریافت کرده‌است.

به گفته این سخنگوی ایساف، سرباز آمریکایی که در رابطه با این شلیک‌ها دستگیر شده در یک پایگاه ناتو در بازداشت به‌سر می‌برد و زخمیان این حادثه نیز به درمانگاه‌های ناتو منتقل شده‌اند.

وی از رخ دادن این حادثه عمیقاً ابراز تاسف کرد و افزود که در مورد انگیزه‌های نظامی بازداشت‌شده نیز اطلاعی در دست نیست.

مقام‌های افغان به خبرگزاری‌ها گفتند که هیاتی به منطقه اعزام شده تا جوانب این رویداد و تعداد تلفات آن را بررسی کند. در همین حین گزارش‌هایی از تظاهرات اعتراضی به این حادثه در شهرستان پنجوای منتشر شده و سفارت آمریکا در افغانستان نیز به مسافران هشدار داده که در سفر به ولایت قندهار «احتیاط کنند.»

حادثه روز یک‌شنبه پس از آن رخ می‌دهد که در روزهای اخیر و به دنبال سوزانده شدن نسخه‌هایی از قرآن در یک پایگاه نظامی آمریکایی در افغانستان، سربازان ارتش افغانستان در چند حادثه مختلف با شلیک به سربازان آمریکایی شش تن از آنها را کشتند.

انتشار خبر سوزانده شدن چند جلد قرآن در زندان پایگاه هوایی بگرام، اعتراضات مردم این کشور را برانگیخته است، و در ناآرامی‌های رخ داده به جز شش سرباز کشته شده آمریکایی دست‌کم ۳۵ نفر دیگر جان باخته اند.

رییس‌جمهوری آمریکا رسماً از این اتفاق عذرخواهی کرده‌است و دولت باراک اوباما پیشتر اعلام کرده است که ارتش این کشور تحقیقاتی در این زمینه انجام می دهد و افرادی که مرتکب خطایی شده‌اند مجازات خواهند شد.

ولایت قندهار از مناطق عملیات طالبان است و این گروه می‌کوشد با حملات مختلف دولت حامد کرزی را که از سوی ۱۳۰ هزار نظامی ناتو پشتیبانی می‌شود سرنگون کند.
XS
SM
MD
LG