لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

دیوید کوهن: زمان تجارت شرکت‌ها با ایران هنوز فرا نرسیده‌ است


دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا.
دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا.
دیوید کوهن، رییس دایره تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه هفتم بهمن با بیان این‌که هنوز تحریم‌های زیادی علیه جمهوری اسلامی به قوت خود باقی است به شرکت‌های علاقه‌مند تجارت با ایران گفت که در این زمینه «دست نگه دارند.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیوید کوهن که برای بحث بر سر جزئیات مرتبط با اجرای توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ در ژنو، رهسپار ترکیه شده این مطلب را در آنکارا بیان کرده‌است.

ترکیه از کشورهایی است که خواستار گسترش روابط تجاری با ایران است و امارات متحده عربی که مقصد بعدی سفر این هفته دیوید کوهن است نیز در زمره همین کشورها قرار می‌گیرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، آقای کوهن در آنکارا تاکید کرده که «راه کسب‌وکار در ایران هنوز باز نیست. شرکت‌هایی که علاقه‌مند به کار با ایران هستند واقعا باید دست نگه دارند.»

وی افزود: «ممکن است روزی بیاید که ایران برای انجام کسب‌وکار آزاد شود اما آن روز هنوز فرا نرسیده است.»

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه گفت: «ما به دنبال امکان دست‌یابی به یک راه حل درازمدت و فراگیر با ایرانی‌ها هستیم که در چارچوب آن ایران نشان دهد قصدش از ادامه برنامه هسته‌ای صرفاً برای مقاصد صلح‌آمیز است.»

ایالات متحده آمریکا و اروپا بر اساس توافقنامه‌ای که سوم آذرماه در ژنو امضا شده، از هفته گذشته در ازای کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، بخشی از تحریم‌های خود علیه تهران را لغو کردند.

در پی این تحولات، حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در جریان سفر به نشست اقتصادی داووس سوئیس دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی را در دستور کار خود قرار داد و با مدیران تعدادی از غول‌های نفتی جهان نیز دیدار کرد.

این دعوت حسن روحانی در حالی است که دیوید کوهن روز چهارم بهمن با بیان این‌که «بخش بزرگی از سیستم بانکی ایران هنوز تحت تحریم است»، به شرکت‌های خارجی در مورد از سرگیری همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی هشدار داده‌بود.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، آقای کوهن در آن روز تاکید کرد که درهای ایران هنوز برای تجارت و بازرگانی گشوده نشده و شبکه وسیعی از تحریم‌های پیچیده علیه ایران هنوز پابرجا است.

اظهارات دیوید کوهن در حالی است که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران ۱۳ آذرماه گفت که شرکت‌های توتال فرانسه، رویال داچ شل، انی ایتالیا، استات اویل نروژ، بریتیش پترولیوم و دو شرکت آمریکایی ﺍﮐﺴﻮﻥ ﻣﻮﺑﯿﻞ ﻭ ﮐﻮﻧﻮﮐﻮ ﻓﯿﻠﯿﭙﺲ برای حضور در ایران در صورت لغو تحریم‌ها ابراز تمایل کرده‌اند.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که هیات ایرانی در حاشیه اجلاس داووس نمونه تازه‌ای از قراردادهای نفتی را به مدیران شرکت‌های خارجی ارائه کرده که سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی ایران را جذاب‌تر می‌کند.

در همین حال یافته‌های یک نظرسنجی شبکه بلومبرگ که این هفته منتشر شد نشان می‌دهد اکثریت پرسش‌شوندگان در مورد امنیت سرمایه‌گذاری در ایران دیدگاه مثبتی نداشته و تنها «۲۹ درصد» گفته‌اند که سرمایه‌گذاری در ایران چشم‌انداز خوبی دارد.
XS
SM
MD
LG