لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

اوباما: طرابلس در حال خروج از چنگ یک حاکم ستمگر است


با اعلام پیش‌روی مخالفان معمر قذافی در بخش‌هایی از شهر طرابلس، پایتخت لیبی، رئیس جمهوری ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای از رهبر لیبی خواست تا «برای همیشه» از قدرت کناره بگیرد.

باراک اوباما در بیانیه‌ای که شامگاه یک‌شنبه منتشر کرد نوشت: «امشب ورق برای رژیم قذافی در حال برگشتن است و طرابلس در حال خروج از چنگ یک حاکم ستمگر است.»

خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند که بخش‌های اصلی طرابلس بامداد دوشنبه ۳۱ مرداد به دست مخالفان مسلح دولت معمر قذافی افتاده است و شورای ملی انتقالی لیبی در بیانیه‌ای با اعلام پیروزی، خاطرنشان کرده که «نظام قذافی به گذشته سپرده شده‌است.»

فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا، نیز روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که حکومت قذافی هم‌اینک تنها «۱۰ تا ۱۵ درصد» از طرابلس را تحت کنترل خود دارد.

باراک اوباما در بیانیه شامگاه یک‌شنبه خود با اشاره به تحولات لیبی افزوده‌است: «مردم لیبی نشان دادند که قدرت مطالبه جهان‌شمول شرافت و آزادی بسیار نیرومندتر از مشت آهنین یک دیکتاتور است.»

رئیس جمهوری ایالات متحده می‌افزاید: «مطمئن‌ترین راه برای پایان دادن به خونریزی‌ها راهی ساده است: معمر قذافی و رژیم او باید بپذیرند که حکومتشان به پایان رسیده‌است؛ فصلی از درگیری باید به فصلی از آشتی ختم شود.»

بنا بر گزارش‌ها، باراک اوباما شامگاه یک‌شنبه با اعضای ارشد تیم امنیت ملی خود درخصوص تحولات لیبی به رایزنی پرداخته‌است و خبرگزاری‌ها هم‌چنین خبر می‌دهند که روز دوشنبه صدها شهروند لیبیایی مقابل کاخ سفید در واشینگتن گرد آمده و با تکان دادن پرچم لیبی شعارهای «لیبی آزاد شد! سارکوزی ممنونیم، اوباما متشکریم» سر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه حکومت معمر قذافی را «نزدیک به پایان» ارزیابی کرد و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این خصوص اظهار داشت که «رژیم قذافی در لیبی باید برای جلوگیری از خونریزی بیشتر از قدرت به طور کامل کنار برود.»

اتحادیه اروپا هم‌چنین اعلام کرد که آماده است به دولت انتقالی لیبی کمک کند تا اصلاحات لازم را «طی ماه‌ها و سال‌های آینده» انجام دهد.

مایکل مان، سخنگوی اتحادیه اروپا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که لیبی در آغاز یک روند درازمدت دوره انتقالی قرار دارد و اتحادیه اروپا به پشتیبانی از اصلاحاتی که برای رساندن این کشور به دموکراسی نیاز است ادامه خواهد داد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین نیز روز دوشنبه به تحولات لیبی واکنش نشان داده و وزیر خارجه چین با ابراز امیدواری نسبت به «بازگشت سریع ثبات به لیبی» گفته‌است که «چین به انتخاب مردم لیبی احترام می‌گذارد.»
XS
SM
MD
LG