لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۶

«ادامه غیبت» قاضی دوم پرونده دو آمریکایی زندانی در ایران


دیدار هیات مذهبی آمریکایی با رئیس جمهور ایران. ۲۶ شهریور ۱۳۹۰.
دیدار هیات مذهبی آمریکایی با رئیس جمهور ایران. ۲۶ شهریور ۱۳۹۰.
مسعود شفیعی، وکیل دو آمریکایی زندانی در ایران، به رادیو فردا گفت که روز سه شنبه در دادگاه حاضر شد تا امضای حکم آزادی موکلان خود را از قاضی دوم پرونده بگیرد ولی وی در محل کار خود حاضر نشد. همزمان یک هیات مذهبی آمریکایی اعلام کرد که آزادی جاش فتال و شین باوئر «نزدیک است.»

به گفته آقای شفیعی، قرار بود که قاضی دوم پرونده پس از پایان مرخصی‌اش، روز سه شنبه در محل کارش حاضر شود ولی با وجود حضور در دادگاه، وی نیامد.

این وکیل ایرانی می گوید که قرار شد تا پایان اداری امروز و در صورت حضور قاضی دوم پرونده در دادگاه با وی تماس گرفته شود.

به گفته آقای شفیعی، قاضی نخست پرونده حکم آزادی موکلان وی را امضاء کرده است.

از سوی دیگر، هیاتی از چهار رهبر مسیحی و مسلمان آمریکایی که برای درخواست آزادی این دو آمریکایی زندانی به تهران سفر کرده‌ بود می ‌گوید که آزادی جاش فتال و شین باوئر «نزدیک است.»

اعضای این هیات که با محمود احمدی ‌نژاد، رییس جمهور ایران و چند مقام دیگر دیدار کردند روز دوشنبه به ایالات متحده بازگشتند.

اعضای این هیات پس از دیدار با مقام‌های ایرانی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که در ارتباط با موضوع آزادی جاش فتال و شین باوئر، «دولت ایران امیدوار است ایالات متحده پاسخ متقابلی بدهد و بر اساس مبانی انسان‌دوستانه پرونده ایرانیان زندانی در آمریکا را بازنگری کند.»

قوه قضائیه برای جاش فتال و شین باوئر که در مردادماه سال ۸۸ به همراه سارا شورد در منطقه مرزی ایران و عراق به اتهام عبور غیرقانونی از مرز بازداشت شدند و بعدها جاسوسی هم به اتهام آنها افزوده شد وثیقه‌های ۵۰۰ میلیون تومانی طلب کرده است.

گفت‌وگوی مهتاب وحیدی راد با مسعود شفیعی، وکیل مدافع دو آمریکایی زندانی در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:57 0:00
لینک مستقیم


مسعود شفیعی، وکیل دو آمریکایی زندانی در ایران، که برای نهایی کردن تودیع وثیقه موکلانش و آزادی آنها به امضای دو قاضی نیاز دارد روز شنبه به رادیو فردا گفت که قاضی دوم به مرخصی رفته و این امر باعث تأخیر آزادی جاش فتال و شین باوئر شده‌است.

وی با اظهار اینکه اعتقاد دارد «موکلینش بی‌گناه هستند» ابراز امیدواری کرد که این پرونده سرانجام فیصله یابد.

تاکنون بسیاری از چهره‌های بین‌المللی از جمله فیصل عبدالرئوف امام جماعت نیویورک، نوآم چامسکی نویسنده و منتقد آمریکایی، محمدعلی کلی قهرمان بوکس جهان، خواستار آزادی این دو نفر از زندان شده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه گذشته در آستانه سفر به سازمان ملل در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا وعده داد که دو جوان آمریکایی که بیش از دو سال است در ایران زندانی هستند «دو روز دیگر» آزاد می‌شوند.

درخواست تبادل زندانی

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، هیاتی که از آمریکا به تهران رفته‌بود شامل نِهاد عَوَض، مدیر اجرایی شورای روابط آمریکا و اسلام، به همراهی دو اسقف بلندپایه و هم‌چنین سناتور پیشین ایالات کارولینای شمالی بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این رهبران مذهبی در سفر شش‌ روزه خود به ایران، روز شنبه به مدت یک ساعت با محمود احمدی‌نژاد و دیگر مقامات دولتی ایران گفت‌وگو کرده‌اند.

سایت اطلاع‌رسانی دولت ایران، با ارائه گزارشی از دیدار این هیات با محمود احمدی‌نژاد، به تلاش آنها برای آزادی دو شهروند آمریکایی اشاره‌ای نکرده اما نوشته‌است: «چهار رهبر مذهبی آمریکایی اظهار امیدواری کردند روند تحولات به گونه‌ای پیش برود که آنها بتوانند در بازگشت به آمریکا برای آزادی ایرانیان دربند در این کشور تلاش موثری صورت دهند.»

سال گذشته محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا از مقام‌های آمریکایی خواسته بود در قبال آزادی سارا شورد هشت ایرانی زندانی در آمریکا را آزاد کنند، درخواستی که ایالات متحده بلافاصله آن را رد کرد.

رییس جمهور اسلامی در حالی خواستار آزادی هشت ایرانی زندانی در آمریکا شده که هیچ‌ گونه اطلاع دقیقی از هویت و جرم این افراد منتشر نشده‌است.

مقام‌های ایرانی می‌گویند که آمریکا چند تن از شهروندان ایرانی را بازداشت کرده و عده‌ای دیگر نیز به درخواست واشینگتن در کشورهای دیگر زندانی شده‌اند.

محمدجواد لاریجانی، رییس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران روز یکشنبه تأیید کرد که «دو کشیش» آمریکایی برای رایزنی درباره آزادی شین بائر و جاش فتال به تهران سفر کرده‌اند.

او همچنین گفته‌ بود: «ایرانی‌های زیادی هم وجود دارند که در آمریکا گرفتارند و بهتر است غصه آنها را بخوریم.»

محمد جواد لاریجانی افزوده که آزاد شدن این دو آمریکایی زندانی «تابع مصلحت‌اندیشی‌های کلی نظام است، منتهی مسیر قانونی هم باید طی شود.»

«اشتیاق چهار رهبر مذهبی برای ترغیب خانواده‌هایشان برای سفر به ایران»

وب‌سایت اطلاع‌رسانی دولت ایران در گزارش خود از دیدار رهبران مذهبی مسیحی و مسلمان آمریکا با محمود احمدی‌نژاد نوشت که این چهار تن پس از دیدار از تهران و قم «بسیار تحت تاثیر قرار گرفته» و گفته‌اند که «مشتاق آن هستیم تا خانواده و هموطنان خود را برای دیدار از ایران ترغیب کنیم.»

بنا بر این گزارش، محمود احمدی‌نژاد در این دیدار اظهار داشته که رهبران مذهبی همه کشورها باید «فرصت اداره جهان» را برای آموزه‌های دینی فراهم کنند.

وی همچنین خواستار تشکیل کمیته مشترکی از رهبران و علمای مذهبی ایران و آمریکا شده تا همه ساله نشست‌های منظم و مشترکی در تهران و واشنگتن برگزار کنند.

به نوشته سایت دولت، رهبران مذهبی آمریکایی از این پیشنهاد «استقبال» کرده و گفته‌اند: «این پیشنهاد به طور غیرقابل باوری می‌تواند مشوق ما برای تداوم تلاش جهت نزدیکی مذاهب مختلف و دو ملت ایران و آمریکا به یکدیگر باشد.»
XS
SM
MD
LG