لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

نماینده آمریکا برای رایزنی درباره تداوم فشارها بر ایران به فرانسه و ترکیه می‌رود


Мужчина несет тело погибшего от применения газа ребенка.
Мужчина несет тело погибшего от применения газа ребенка.
دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم، که مسئولیت امور تحریم‌های ایران را بر عهده دارد، برای رایزنی تداوم فشارها بر حکومت‌های ایران و لیبی، به فرانسه و ترکیه سفر خواهد کرد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با اعلام این خبر گزارش داد که این سفر در راستای «تأکید بر اهمیت اجرای قاطعانه تحریم‌های چندجانبه علیه رژیم ایران» انجام خواهد شد.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا قرار است در این سفر چهار روزه که روز یک‌شنبه آغاز می‌شود با مقام‌های ارشد فرانسوی و ترک دیدار و گفت‌وگو کند.

بنا بر این گزارش، دیوید کوهن قرار است در این دیدارها در مورد مسئله اِعمال «حداکثر فشار» بر حکومت لیبی نیز گفت‌وگو کند. ایالات متحده از زمان شروع تحریم‌ها علیه حکومت معمر قذافی که از ماه فوریه آغاز شده، در حدود ۳۴ میلیارد دلار از دارایی‌های آن حکومت را مسدود کرده‌است.

در ارتباط با ایران، ایالات متحده و هم‌پیمانانش همواره کوشیده‌اند تا از راه افزودن به تحریم‌ها، حکومت جمهوری اسلامی را وادار به توقف برنامه هسته‌ای‌اش کنند.

پس از آنکه ترکیه به قطعنامه اخیر شورای امنیت درخصوص تحریم بیشتر ایران رأی منفی داد، نام ترکیه نیز در ماه‌های اخیر در کنار چین به عنوان یکی از راه‌های گریز ایران از تحریم‌ها مطرح شده‌است.

با این حال دیوید کوهن، که از دو ماه پیش به عنوان جانشین استوارت لوی مقام مسئول در امور تحریم‌های ایران معرفی شده، در این زمینه به رادیو فردا گفته بود که این گونه نیست و آمریکا با متحدان خود در ترکیه مشغول رایزنی در این زمینه‌است.

از تازه‌ترین اقدام‌های دیوید کوهن در ارتباط با ایران، اعلام تحریم علیه بانک «ایست لند» کره شمالی به اتهام همکاری مالی با بانک‌های ملی و سپه است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا و مشخصاً معاونت مبارزه با تروریسم این وزارتخانه چند سالی است که در سفر به گوشه و کنار جهان تلاش می‌کند با گسترش تحریم ایران، فشار بر مقام‌های تهران را افزایش دهد.

پیشتر سالومه زورابیشویلی، مدیر کمیسیون سازمان ملل برای نظارت بر تحریم‌های ایران، در پاسخ به پرسش رادیو فردا در مورد میزان تأثیرگذاری این تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی گفته بود: «هم اکنون ما به جرئت می‌توانیم بگوییم که ممکن است تحریم‌ها مقام‌های ایران را از اصرار بر این برنامه منصرف نکرده باشد، اما برنامه هسته‌ای را کند کرده‌است.»

از سوی دیگر اوایل فروردین‌ماه، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، خواستار تشکیل «ائتلافی از کشورهای داوطلب» در میان اعضای اتحادیه اروپا شد تا تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران که از نگاه وی «کشوری در حال مطرود شدن» است، اعمال کنند.
XS
SM
MD
LG