لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

آمریکا: انجام اقدامات مضاعف در قبال سوریه منتفی نیست


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد.
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد.
همزمان با مرگ بیش از ۱۰۰ نفر در سوریه در روز سه‌شنبه، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد در صورتی که بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، راه حل سیاسی برای حل و فصل بحران را نپذیرد، آمریکا روی آوردن جامعه جهانی به «اقدامات مضاعف» در قبال سوریه را منتفی نمی‌داند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «به باور ما در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته‌ایم که برای جلوگیری از هرج و مرج بیشتر در سوریه و گذار از [رژیم] اسد به یک آینده دموکرات‌تر برای سوریه، نیاز به اقدام ما، یعنی جامعه جهانی، است.»

وی در پاسخ به پرسشی در مورد درخواست چندین سناتور برای مسلح کردن مخالفان در سوریه توسط آمریکا گفت: «نمی‌خواهیم اقداماتی کنیم که به نظامی شدن بیشتر وضعیت در سوریه بینجامد، زیرا چنین کاری این کشور را به مسیر خطرناکی خواهد کشاند.»

جی کارنی با این حال افزود: «اما انجام اقدامات مضاعفی که با همکاری شرکای بین‌المللی ما باشد را منتفی نمی‌دانیم،‌ اقداماتی که جامعه بین‌الملل ممکن است در صورتی به آنها روی آورد که تدابیر مورد نیاز برای کنار رفتن اسد از قدرت و انتقال صلح‌آمیز و دموکراتیک قدرت در سوریه قرار است بیش از اندازه به درازا بکشد.»

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز روز سه‌شنبه در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره موضع کنونی واشینگتن در خصوص کمک به مخالفان مسلح بشار اسد گفت: «ما معتقدیم دستیابی به راه حلی سیاسی بهترین مسیر برای حل و فصل بحران سوریه است.»

او در عین حال خاطرنشان کرد: «اگر بشار اسد به نظر جامعه جهانی توجه کرد و در برابر فشارها انعطاف نشان داد، فرصت برای راه حل سیاسی همچنان باقی خواهد ماند.»

خانم نولند تاکید کرد در صورتی که نظام بشار اسد راه حل‌های سیاسی را نپذیرد آمریکا در پی اقدامات دیگری خواهد بود.

با ادامه سرکوب معترضان در سوریه، شورای ملی سوریه که گروه اصلی اپوزیسیون در این کشور است روز چهارشنبه از جامعه جهانی خواست تا در سوریه یک «منطقه امن» ایجاد کند و از روسیه نیز خواست تا رژیم بشار اسد را به پذیرفتن کاروان‌های بشردوستانه وادار کند.

خبرگزاری فرانسه نیز خبر داد که الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز چهارشنبه نسبت به وضعیت غیرنظامی‌ها در سوریه ابراز «نگرانی جدی» کرده و گفته است که کشورش از درخواست صلیب سرخ جهانی برای برقراری روزانه دو ساعت آتش‌بس در سوریه برای رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به نیازمندان حمایت می‌کند.

اما در همین روز گِنادی گاتیلوف، معاون وزارت خارجه روسیه، خبر داد که کشورش با طرح فرانسه برای ایجاد رهگذرهای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان سوری مخالف است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وی در این باره گفت که «ایجاد چنین رهگذرهایی اثربخش نخواهد بود.»

ادامه گلوله‌باران حمص

گلوله‌باران مخالفان از سوی نیروهای دولتی در شهر حمص سوریه در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و در این روز خبر رسید که ده‌ها تن دیگر از جمله دو روزنامه‌نگار غربی در جریان این گلوله‌باران کشته شده‌اند.

این دو روزنامه‌نگار، مری کولوین، خبرنگار آمریکایی «ساندی تایمز» لندن، و رمی اوشلیک، خبرنگار عکاس فرانسوی بودند که بر اثر اصابت گلوله‌های توپخانه به محله بابا عمر حمص جان خود را از دست دادند.

روز سه‌شنبه نیز روز خونینی در سوریه بود. عملیات ارتش این کشور در چند محور اوج گرفت.

خبرگزاری‌ها به نقل از فعالان سوری گزارش دادند که محله بابا عمر در حمص در این روز شاهد شدیدترین حمله نظامی و گلوله‌باران توپخانه‌ای بود.

حمص که «مادر انقلاب سوریه» نامیده می‌شود، از حدود ۲۰ روز گذشته تاکنون در معرض آماج حملات نیروهای ارتش قرار دارد. در دو روز اخیر خبرهایی از اعزام نیروهای تازه‌نفس ارتش به این شهر گزارش شده بود.

حملات به حمص پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای دولتی در اثر مقاوت جداشدگان از ارتش در این شهر، در ورود به شماری از محله‌ها ناکام ماندند.

دیدبان حقوق بشر سوریه از کشته شدن بیش از ۴۰ نفر در حمص طی روز سه‌شنبه خبر داده‌ است. سخنگوی شورای انقلاب سوریه در شهر حمص هم در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره از کشته شدن تعدادی زن و کودک در حملات توپخانه‌ای ارتش خبر داد.

از سویی هادی العبدالله، عضو شورای عمومی انقلاب سوریه، که در محله بابا عمر حضور دارد، به خبرگزاری رویترز گفته‌ است که گلوله‌باران نیروهای دولتی، بیمارستان، مساجد و خانه‌ها را هدف قرار داده ‌است. او خاطرنشان کرد که در چند ساعت اولیه صبح حدود ۲۵۰ خمپاره به محله‌های حمص اصابت کردند.

العبدالله پیش‌بینی کرد که در ساعت‌های آینده نیروهای ارتش برای چیره شدن بر محله‌های حمص به این شهر یورش خواهند برد. فعالان از حرکت ده‌ها تانک و خودروی زرهی وابسته به لشکر چهارم ارتش از دمشق، پایتخت سوریه، به حمص خبر می‌دهند. فرماندهی لشکر چهار ارتش سوریه را ماهر الاسد، برادر بشار اسد، بر عهده دارد.

ادلب دیگر استان سوریه است که روز سه‌شنبه شاهد اوج‌گیری عملیات نیروهای دولتی بود. در شهر ادلب و حومه آن نیروهای دولتی با جداشدگان از ارتش که گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل داده‌اند درگیر شدند. اتحادیه کمیته‌های هماهنگی اعتراض‌های سوریه شمار کشته‌شدگان در ادلب را بیش از ۵۵ نفر اعلام کرد.

در همین حال گزارش‌هایی از گسترش تظاهرات در دمشق با حضور گسترده نیروهای امنیتی منتشر شده ‌است. پس از تظاهرات هزاران نفر از معترضان سوری در محله المزه دمشق در روز شنبه، حضور نیروهای امنیتی در خیابان‌ها و محله‌های دمشق افزایش یافت.

تظاهرات در حلب، پایتخت اقتصادی سوریه، هم در حال گسترش است. این شهر از مناطق طرفدار اسد به شمار می‌آمد و در ماه‌های اول اعتراض‌های سوریه تظاهراتی در آن برگزار نشد.

اما در هفته‌های اخیر گویا تب اعتراض در این شهر هم بالا گرفته و سه‌شنبه میدان فردوس حلب شاهد تظاهرات پرشمار معترضان بود که خواستار سرنگونی نظام بشار اسد شدند.

شرکت نکردن روسیه و لبنان در کنفرانس دوستان سوریه

لبنان و روسیه اعلام کردند در کنفرانس بین‌المللی دوستان سوریه که قرار است ۲۴ فوریه جاری در تونس برگزار شود، شرکت نخواهند کرد.

کنفرانس دوستان سوریه پس از آن برگزار می‌شود که تلاش‌های غرب برای تصویب قطعنامه‌ای در خصوص سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد با بن‌بست روسیه و چین مواجه شد.

عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان، در مصاحبه تلفنی با تلویزیون دولتی این کشور شرکت نکردن در کنفرانس دوستان سوریه را اعلام کرد. او با تاکید بر دریافت دعوت‌نامه از رفیق عبدالسلام همتای تونسی خود گفت شرکت نکردن در این همایش در چارچوب سیاست لبنان در بی‌طرفی در بحران سوریه است.

اما الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، دلیل شرکت نکردن کشورش در کنفرانس دوستان سوریه را بی‌اطلاعاتی از ترکیب شرکت‌کنندگان و دعوت نشدن دولت سوریه به همایش عنوان کرد.

در مقابل هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت که پکن در حال بررسی دعوت تونس و امکان مشارکت در کنفرانس دوستان سوریه است.
XS
SM
MD
LG