لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

آمریکا: دخالت سپاه در سرکوب مخالفان بشار اسد بسیار گسترده است


چند هفته پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد حضور دوباره قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در سوریه و تشکیل «اتاق جنگ» برای مقابله با معترضان مخالف حکومت بشار اسد، یک گزارش جدید اطلاعاتی آمریکا از «اعطای کمک‌های وسیع ایرانی که به قتل‌های بسیاری در هفته‌های گذشته در سوریه منجر شده‌است»، خبر می دهد.

گزارش اطلاعاتی آمریکا که شامگاه شنبه در واشینگتن منتشر شد، با استناد به سه منبع اطلاعاتی این کشور که نام شان ذکر نشده، می‌گوید که دخالت نیروهای سپاه پاسداران ایران برای سرکوب ناآرامی‌ها در سوریه و از بین بردن کانون‌های مقاومت علیه نیروهای نظامی تحت فرمان بشار اسد، «بسیار گسترده» است.

این گزارش می‌نویسد که در کنار «فعالیت‌های چشمگیر» نیروهای ایرانی در سوریه، جمهوری اسلامی ایران «تجهیزات الکترونیک بسیاری» را نیز در اختیار سوریه با هدف مقابله‌ای کارآتر با مخالفان قرار داده‌است.

گزارش این منابع آمریکایی می‌گوید که ایران قابلیت‌های اطلاعاتی و تجارب خود را نیز «با دست و دل بازی» در اختیار سوریه قرار داده‌است؛ این در حالی است که وزارت خارجه ایران ارسال کمک‌های تسلیحاتی و نفرات به سوریه را رد کرده‌است.

روزنامه واشینگتن پست تاکید دارد که در کنار این تلاش وسیع ایران برای نجات حکومت سوریه از بزرگ‌ترین بحرانی که از آغاز حکومت خاندان علوی اسد بر این کشور دامنگیر آن شده‌است، گزارش‌های فزاینده‌ای نیز در زمینه فعالیت چشمگیر نیروهای حزب‌الله لبنان در این عرصه به چشم می‌خورد.

سران حزب‌الله، پس از مدتی سکوت، دوباره به تازگی بر لزوم حفظ حکومت اسد تأکید کرده اند؛ از یک سو، حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله گفت که بحران سوریه، «توطئه صهیونیستی-استکباری» برای برافکندن یکی از موثرترین حکومت‌های حامی «مقاومت» در برابر اسرائیل است و از دیگر سو، شیخ نعیم قاسم نیز هفته گذشته در مصاحبه با رویترز، بار دیگر قاطعانه از حکومت اسد و لزوم پایان دادن به این بحران سخن گفت.

به نوشته واشینگتن پست، نیروهای حزب‌الله لبنان به‌ویژه در «محاصره مخالفان مسلح سوریه در نزدیکی مرز سوریه با لبنان» مشارکت دارند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده‌است که تنها در روز شنبه از کشته شدن ۲۴۰ نفر در ادامه وضعیت وخیم شهر حمص خبر داده شده بود.

مخالفان روز جمعه اعلام کرده بودند اسلحه و مهماتی که در اختیار دارند، به پایان رسیده‌است و از این رو به «عقب‌نشینی تاکتیکی» از حمص اقدام می‌کنند.

در پی این «عقب‌نشینی تاکتیکی»، ارتش سوریه با تانک ها و خودروهای زرهی وارد آخرین کانون‌های مقاومت مخالفان شد و بویژه محله «بابا عمرو» را به زیر تسلط خود در آورد.

گزارش‌های شبانه‌روز اخیر حاکی است که نیروی هوایی سوریه نیز به آتشباری سنگین هوایی در حمص اقدام کرده‌است.

روزنامه‌نگاران خارجی که در روزهای اخیر از حمص رهایی یافتند و به اروپا رسیدند، می‌گویند که یک فاجعه انسانی هولناک در این شهر در جریان است.

پل کونروی، خبرنگار انگلیسی که به تازگی از حمص گریخته‌است، گفت «رخدادهای تکان‌دهنده‌ای» که دیده «شبیه جنایات ضد بشری در بوسنی و قتل عام مسلمانان بوسنیایی به‌دست صرب‌ها (در دهه نود میلادی) و یا فجایع روآندا است.»

احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز روز شنبه در سخنانی درباره وضع در سوریه به‌ویژه در شهر حمص، از وقوع فاجعه‌هایی شبیه رخدادهای جنگ بالکان در دهه نود میلادی سخن گفت.

سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» روز شنبه اعلام کرد که در چهار هفته محاصره شهر حمص دستکم ۷۵۰ نفر کشته شده‌اند و هزاران نفر زخمی هستند.

به گزارش «دیده‌بان حقوق بشر» حدود پنجاه نفر از سربازان که در طول حصر حمص می‌خواستند به صف مخالفان بپیوندند، در جا اعدام شدند.

سازمان‌های جهانی و اپوزیسیون سوریه اتفاق نظر دارند که ارتش سوریه با قاطعیت و دلگرمی بیشتری به کشتارها ادامه می‌دهد.

به گفته اپوزیسیون سوریه به‌نظر می‌رسد که دلیل این دلگرمی، کمک‌های گسترده‌ای است که ارتش سوریه از برخی کشورها دریافت کرده‌است.

به نوشته واشینگتن پست، منابع آمریکایی همچنین گفته‌اند که در کنار فرماندهان سپاه که با حضور در سوریه به این کشور مشورت می‌دهند، اسلحه و مهمات و همچنین پول نقد بسیاری به تازگی از ایران به سوریه رسیده‌است.

در تابستان نیز از انتقال دستکم پنج میلیارد دلار با «فرمان آیت‌الله خامنه‌ای» به سوریه خبر داده شده بود.

در گزارش تازه نیروهای اطلاعاتی آمریکا به شهادت‌های مخالفانی استناد شده‌است که از حضور افرادی ریش‌دار که عربی نمی‌دانند، در کنار نیروهای سرکوبگر سوری سخن گفته‌اند؛ یکی از شاهدان از مجروح شدن یکی از این نیروهای بیگانه خبر داده‌است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در یک سالی که بحران سوریه ادامه یافته‌است، بارها بر حمایت و هم پیمانی با حکومت بشار اسد تأکید کرده‌است.

فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و از جمله قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه، نیز در ماه‌های گذشته بر حمایت از سوریه در برابر «توطئه‌های صهیونیستی- غربی» تأکید کرده‌اند.

با وجود همه این‌ها، وزارت خارجه ایران ارسال کمک‌های تسلیحاتی و نفرات به سوریه را رد کرده ولی همزمان از حمایت ایران از اصلاحات در سوریه سخن گفته‌است.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری و علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران نیز از اصلاحاتی که موجب رفع بحران سوریه شود، حمایت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG