لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

هشدار در مورد بروز خطرات امنیتی در صورت خروج نظامیان آمریکا از عراق


یک گزارش جدید سنای آمریکا که روز سه‌شنبه منتشر شد می‌نویسد که خروج ۵۰ هزار نیروی نظامی آمریکا از عراق ممکن است امنیت دیپلمات‌های آمریکایی و کارمندانِ دیگر هیئت‌های سیاسی را با خطر روبه‌رو کند.

با خروج یگان‌های رزمی ارتش آمریکا از عراق در ۳۱ اوت ۲۰۱۰، هم‌اکنون ۵۰ هزار سرباز آمریکایی در عراق باقی مانده‌اند که مأموریت اصلی آنها آموزش نیروهای ارتش و پلیس عراق و کمک به بازسازی این کشور اعلام شده‌ است.

بر پایه توافق صورت گرفته میان عراق و آمریکا، باقی‌مانده سربازان آمریکایی مستقر در عراق باید تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی از این کشور خارج شوند.

گزارش جدید سنای آمریکا این‌گونه نتیجه گرفته است که «وضعیت در عراق بر سر یک دوراهی حساس قرار دارد.»

این گزارش می‌افزاید: «تروریست‌ها و گروه‌های شورشی هم‌اینک فعالیت کمتری دارند، اما هنوز قابلیت‌های خود را دارند. ارتش عراق رو به توسعه ‌است اما هنوز از پس عاملان محلی برنمی‌آید؛ و تنش‌های نیرومند قومی و مرزکشی‌های پرمناقشه داخلی هم‌چنان به‌ جای خود باقی است.»

تمرکز این گزارش بیشتر بر مسئله حراست از سفارت ایالات متحده در بغداد و چهار دفتر اقماری آن در دیگر نقاط عراق پس از ۳۱ دسامبر سال جاری است.

گزارش سنا چند ساعت پیش از جلسه‌ای منتشر شد که جیمز جفری، سفیر آمریکا در عراق، و ژنرال لوید آستین، فرمانده نظامیان آمریکایی در عراق، با هیئتی از نمایندگان سنا که دموکرات‌ها در آن اکثریت داشتند برگزار کردند.

جفری و آستین در گزارش خود به سنا تأکید کردند که «در حالی که نیروهای امنیتی عراق از توان خوبی برای رویارویی با گروه‌های تندروی سنی و شیعه برخوردارند اما تا سال ۲۰۱۲ هم‌چنان در زمینه دفاع در برابر نیروهای خارجی کاستی‌هایی خواهند داشت».

سناتور جان کِری، رئیس کمیته سنا از حزب دموکرات، جنگ عراق را یک «جنگ فراموش شده» دیگر برای آمریکا نامید و اظهار داشت «در حالی که افغانستان، ایران و اکنون هم مصر همواره توجه ما را به سوی خود جلب می‌کنند، اما اهمیت عراق برای ثبات درازمدت خاورمیانه را نمی‌توان نادیده گرفت.»

گزارش تازه سنا طرحی بینابینی را پیشنهاد می‌کند تا به‌وسیله آن بخشی از نیروهای رزمی آمریکایی هم‌چنان در عراق باقی بمانند، طرحی که نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، آن را کاملاً رد کرده ‌است.

نوری المالکی آذرماه امسال گفت که کشورش برای تامین امنیت خود پس از سال ۲۰۱۱ نیازی به حضور نیروهای آمریکایی نخواهد داشت.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری وعده داده بود که به جنگ در عراق پایان داده و در همین چارچوب تا آخر ماه اوت سال جاری میلادی همه نیروهای رزمی ایالات متحده را از عراق خارج خواهد کرد.

از زمان آغاز جنگ در عراق تاکنون، حدود یک تریلیون دلار هزینه این جنگ شده و بیش از ۴۴۰۰ سرباز آمریکایی و همچنین بیش از ۱۰۰ هزار تن از شهروندان غیرنظامی عراق در این جنگ جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG