لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۲

تقویت حضور نظامی آمریکا در اردن


پرواز یک بالگرد در جریان رزمایش مشترک آمریکا و اردن در نزدیکی شهر عقبه. ۹ تا ۲۰ ژوئن ۲۰۱۳.
پرواز یک بالگرد در جریان رزمایش مشترک آمریکا و اردن در نزدیکی شهر عقبه. ۹ تا ۲۰ ژوئن ۲۰۱۳.
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز جمعه ۳۱ خرداد خبر داد که درپی نگرانی‌های موجود از وضعیت امنیتی اردن که با سوریه هم‌مرز است، ارتش آمریکا شمار نظامیان خود در اردن را به حدود هزار نفر افزایش می‌دهد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، باراک اوباما روز جمعه در نامه‌ای که به کنگره آمریکا فرستاد خبر داد که ۷۰۰ نظامی آمریکایی که برای انجام یک رزمایش به اردن رفته بودند در آن کشور باقی خواهند ماند.

این نظامیان قرار است به ۲۵۰ نظامی دیگر آمریکایی که از ماه‌هایی پیش در اردن به‌سر می‌برند بپیوندند.

رئیس جمهور آمریکا در نامه خود خبر داد که این امر به درخواست دولت اردن انجام شده و گروه نظامی یادشده به همراه خود «سامانه‌های موشکی پاتریوت، هواپیماهای جنگی، و سامانه‌های پشتیبانی، فرماندهی، کنترل، و پرسنل ارتباطات» به اردن برده است.

در نامه آقای اوباما آمده است که این اقدام برای «بهبود وضعیت امنیتی منطقه» صورت می‌گیرد و این نیروها تا زمانی که «شرایط امنیتی اقتضا کند» در اردن خواهند ماند.

به نوشته سی‌ان‌ان، موشک‌های پاتریوت قرار است از اردن در برابر هرگونه پرتاب احتمالی راکت از سوریه به سمت اردن دفاع کنند؛ بنا بر این گزارش آمریکا قصد دارد اواخر تابستان حدود ۲۰۰ کارشناسی برنامه‌ریزی نظامی را نیز به اردن بفرستد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ۷۰۰ نظامی آمریکایی که هم‌اینک به ۲۵۰ نیروی نظامی این کشور در اردن پیوسته‌اند هفته گذشته برای اجرای یک رزمایش مشترک با نیروهای اردنی وارد آن کشور شده‌بودند.

اردن از هم‌پیمانان نزدیک آمریکا و یکی از دو کشور عربی است که با اسرائیل پیمان صلح امضا کرده است.

اردن با مشکلات مربوط به حضور نیم میلیون پناهنده سوری در خاک خود دست و پنجه نرم می‌کند و به نوشته خبرگزاری فرانسه واشینگتن احتمالاً قرار است از خاک اردن برای ارسال جنگ‌افزار به اپوزیسیون سوری استفاده کند.

یک مقام ارشد آمریکایی که نام او ذکر نشده روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که واشینگتن خواستار آن است که از این پس هم‌پیمانان غربی و عرب ایالات متحده تمامی کمک‌های خود به شورشیان سوریه را از طریق «شورای عالی نظامی ارتش آزاد سوریه» که از حمایت غرب برخوردار است هدایت کنند.

بنا بر این گزارش قصد آمریکا از این اقدام این است تا از رسیدن این کمک‌ها به دست نیروهای جهادگرای مرتبط با القاعده در سوریه جلوگیری شود.

دو سال درگیری در سوریه تاکنون ۹۳ هزار کشته و بیش از ۴٫۲۵ میلیون آواره برجای گذاشته و به شکاف‌های فرقه‌ای میان سنیان و شیعیان در منطقه دامن زده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز جمعه هادی الامیری، از وزرای بانفوذ در حکومت عراق گفت که «هزاران تن» از شیعیان عراقی و مناطق مجاور آماده‌اند تا در صورت حمله «وحشیان سنی القاعده» به شیعیان سوریه وارد جنگ علیه سنی‌ها شوند.
XS
SM
MD
LG