لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

«تحریم نفت ایران به صنایع پالایشی اروپا ضربه می‌زند»


وزیران امور خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در آخرین نشست خود در بروکسل نتوانستند در مورد تحریم نفت ایران به اجماع برسند. اما امکان اتخاذ چنین تصمیمی در آینده، صنایع پالایشی اروپا را که سال دشواری را پشت سر گذاشته، نگران کرده‌است.

در این رابطه روزنامه آمریکایی «وال‌استریت جورنال» مقاله‌ای دارد که برگردان چکیده آن در زیر می‌آید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:01 0:00
لینک مستقیم


به نوشته روزنامه وال‌استریت جورنال، در صورتی که کشورهای اتحادیه اروپا از خرید نفت ایران خودداری کنند، پالایشگاه‌های اروپا برای تامین نفت خام خود با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

این روزنامه می‌نویسد که به باور مدیران صنایع و تحلیل‌گران، تحریم نفت ایران، هزینه فرآورده‌های نفتی را افزایش خواهد داد و موقعیت لرزان صنایع پالایشی را از نظر رقابت در بازارهای بین‌المللی، بیش از پیش، تضعیف خواهد کرد.

تهیه نفت خام در حجمی که مورد نیاز این پالایشگاه‌ها است، مشکل خواهد بود و در نتیجه، پالایشگاه‌های اروپا مجبور خواهند شد پول بیشتری برای تهیه نفت خام با کیفیت بالا بپردازند.

این روزنامه با اشاره به اینکه ایران با تامین ده درصد از نفت خام کشورهای اروپایی، سومین عرضه‌کننده نفت به اروپاست، می‌نویسد: بالا رفتن هزینه پالایشگاه‌ها در صورت تحریم نفت ایران باعث خواهد شد که بهای فروش فرآورده‌ها افزایش یابد و به عبارت دیگر، مصرف‌کنندگان هزینه بیشتری را متحمل شوند.
حتی ممکن است شماری از پالایشگاه‌های اروپا تعطیل شود.

وال‌استریت جورنال در ادامه می‌نویسد که در صورت تحریم نفت ایران از سوی کشورهای اروپایی، صنایع پالایشی آسیا که رقیبان این صنایع در اروپا هستند، و همچنین صنایع پالایشی آمریکا از وضعیتی که پیش آمده فایده خواهند برد و صادرات فرآورده‌های نفتی خود مانند دیزل را به اروپا افزایش خواهند داد.

این روزنامه می‌افزاید که تحریم نفت ایران از سوی کشورهای اروپایی، به صنایع پالایشی اروپا صدمه خواهد زد و نه به ایران.

زیرا این کشور که دو سوم نفت صادراتی خود را به کشورهای آسیایی ارسال می‌کند، کماکان به صادرات خود ادامه خواهد داد.

بر پایه اطلاعات ارائه شده از آژانس بین‌المللی انرژی که یک سازمان بین دولتی و مقر آن در شهر پاریس است، ایران در چهار ماه دوم سال میلادی جاری، روزانه ۸۷۰ هزار بشکه نفت خام به اروپا، به ویژه به اسپانیا، ایتالیا و یونان صادر کرده‌است.

روزنامه وال‌استریت جورنال در پایان می‌نویسد که «بحث در مورد نفت ایران از سوی کشورهای اروپایی در حالی انجام می‌شود که صنایع پالایشی اروپا سال دشواری را پشت سر گذاشته‌است.»

«قطع صادرات نفت لیبی در ماه‌های گذشته؛ در پی آن، تحریم نفت سوریه، قیمت نفت خام مورد نیاز پالایشگاه‌های اروپا را بالا برده و به موازات آن، سود سالانه آن را کاهش داده‌است.»
XS
SM
MD
LG