لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

کاخ سفید شکاف در مواضع آمریکا و اسرائیل بر سر ایران را رد کرد


نمای جنوبی کاخ سفید.
نمای جنوبی کاخ سفید.
کاخ سفید روز سه‌شنبه، ۲۱ شهریور، با انتشار بیانیه‌ای گزارش‌های مربوط به وجود شکاف میان مواضع ایالات متحده و نخست‌وزیر اسرائیل را رد کرد و بر تعهد دو کشور برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این بیانیه آمده‌ است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری آمریکا، سه‌شنبه شب به مدت یک ساعت گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند و در این تماس بر «ادامه رایزنی‌های نزدیک خود» در مورد برنامه هسته‌ای ایران توافق کرده‌اند.

در همین حال تامی ویتور، سخنگوی کاخ سفید، نیز اعلام کرد که گزارش‌های منتشرشده در مورد این که باراک اوباما نخواسته‌ است هفته آینده در واشینگتن با بنیامین نتانیاهو دیدار کند صحت ندارد.

شماری از رسانه‌ها گزارش کرده‌ بودند که نخست‌وزیر اسرائیل خواستار آن شده‌ است تا هفته آینده با باراک اوباما دیدار کند، اما اوباما این درخواست را رد کرده‌ است.

مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی روز سه‌شنبه تأیید کردند که قرار نیست در سفری که نتانیاهو هفته آینده برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک دارد با اوباما دیدار داشته باشد؛ مقام‌های هر دو کشور مسئله زمان‌بندی سفر را به عنوان دلیل این امر ذکر کردند.

تامی ویتور، سخنگوی کاخ سفید، در همین روز وجود چنین درخواستی و رد آن از سوی رئیس جمهوری آمریکا را تکذیب کرد.

اختلاف نظر میان سران دو کشور که باعث انتشار این گزارش‌ها شده درپی آن پیش آمد که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه بر ادامه رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران تأکید کرد و اعلام کرد که «هیچ گونه ضرب‌الاجلی برای ایران در نظر گرفته نشده‌ است».

یک روز پس از آن، بنیامین نتانیاهو با تکرار تهدیدهای چند ماهه اخیر خود علیه جمهوری اسلامی، گفت که جامعه جهانی تا وقتی برای فعالیت‌های اتمی ایران خط قرمز تعیین نکرده، حق ندارد از اسرائیل بخواهد در قبال جمهوری اسلامی صبر پیشه کند.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که آمریکا و اسرائیل «با جدیت» در مورد وضعیت ایران در حال بحث هستند، اما در مورد این بحث‌ها توضیح بیشتری نداد.

مسئله پیشرفت برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای ایران و ادامه تهدیدهای لفظی مقام‌های جمهوری اسلامی علیه اسرائیل باعث شده تا نتانیاهو و اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در هفته‌های اخیر بر لزوم حمله یک‌جانبه به ایران پافشاری کنند اما گزارش‌ها حاکی است که این ایده در حال حاضر در کابینه اسرائیل و در میان سران آمریکا طرفدار ندارد.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه به یک شبکه تلویزیونی آمریکا گفت: «اگر ایران تصمیم به ساخت بمب اتمی بگیرد، آمریکا حدود یک سال برای اقدام فرصت خواهد داشت و ارتش آمریکا اگر چنین لحظه‌ای فرا برسد، آمادگی کامل دارد.»
XS
SM
MD
LG