لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

ویکی‌لیکس: آلمان و آمریکا مخفیانه ماهواره‌های پیشرفته می‌سازند


یکی از سندهای دیپلماتیک منتشر شده در وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که آلمان و ایالات متحده مشترکاً در حال کار روی ساخت ماهواره‌های مخفی جاسوسی هستند که خواهد توانست تصاویری باکیفیت از ایران و دیگر نقاط را با قدرت تفکیک ۵۰ سانتیمتری تولید کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در این یادداشت دیپلماتیک آمده ‌است که آلمان و آمریکا این کار را پنهانی و تحت پوشش یک برنامه تجاری انجام می‌دهند و این برنامه را با وجود مخالفت فرانسه به پیش می‌برند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، از این اسناد که مربوط به سال ۲۰۰۹ است و در روزنامه نروژی «آفتن‌پوستِن» چاپ شده چنین برمی‌آید که مقام‌های ارشد آلمانی پیشنهاد کرده‌اند که سه ماهواره آلمانی و سه ماهواره آمریکایی برای جاسوسی به خدمت گرفته شوند.

این مقام‌ها هم‌چنین پیشنهاد کرده‌اند که این ماهواره‌ها تصاویر خود را در اختیار یکدیگر گذاشته و تصاویری که ایالات متحده از ایران، کره شمالی، چین و شبکه حقانی مستقر در مرز افغانستان و پاکستان به‌دست می‌آورد را به آلمان نیز ارائه کند.

اما خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه خبر داد که مرکز هوافضای آلمان کار مشترک برای ساخت این‌گونه ماهواره‌ها با ایالات متحده را تکذیب کرده‌است. در همین حال به نوشته دیگر خبرگزاری‌ها، دولت‌های ایالات متحده، آلمان و فرانسه از اظهار نظر در مورد محتوای اسناد فاش شده خودداری کرده‌اند.
مقام‌های آلمانی پیشنهاد کرده‌اند تصاویری که ایالات متحده از ایران، کره شمالی، چین و شبکه حقانی مستقر در مرز افغانستان و پاکستان به‌دست می‌آورد را به آلمان نیز ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این پروژه ۲۷۰ میلیون دلاری که «هایروس» (HiROS) نام گرفته ماهواره‌هایی را در اختیار قرار خواهد داد که توانایی شناسایی تمامی اجسام بر سطح کره زمین را دارا هستند و در شب نیز تصویر مادون قرمز می‌گیرند.

بنا بر این گزارش‌ها، فرانسه به شدت با این پروژه مخالفت کرده‌، زیرا به باور مقام‌های فرانسوی انجام این پروژه، با پروژه‌های همکاری در زمینه ماهواره‌های نظامی در چارچوب اتحادیه اروپا تداخل می‌کند و این همکاری‌ها را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

به نوشته اسناد ویکی‌لیکس، فرانسه تلاش کرده ‌است تا «از هر طریق ممکن» این پروژه را به بن‌بست بکشاند، اما مقام‌های آلمانی با رد کامل اعتراض‌های فرانسه گفته‌اند که «از این‌که فرانسه همیشه تلاش می‌کند گوی سبقت را از آلمان برباید خسته شده‌اند».

آذرماه امسال ایالات متحده بزرگ‌ترین ماهواره جاسوسی خود به نام «اِن‌رول-۳۲» را به فضا فرستاد. یک مقام نیروی هوایی آمریکا در آن مورد گفت: «این برنامه‌ها بخشی از فعال‌ترین کارزار سازمان شنود دولت آمریکا طی بیست و پنج سال گذشته ‌است.»

در حالی که برخی از معتبرترین روزنامه‌های جهان می‌گویند تاکنون تنها به بخشی از سندهای ارائه شده از سوی ویکی‌لیکس دسترسی یافته‌اند، روزنامه «آفتون‌پوستن» نروژ گفته که «به تمامی» این اسناد دست یافته و موضوعات قابل توجه این اسناد را به مرور و مستقلاً به چاپ خواهد رساند.
XS
SM
MD
LG