لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

سازمان تجارت جهانی سرانجام به پیمانی جهانی دست یافت


سازمان تجارت جهانی موفق شد پس از ۱۲ سال مذاکرات بی‌نتیجه سرانجام یک پیمان تجاری سراسری جهانی را به امضاء ۱۵۹ کشور عضو این سازمان برساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این پیمان تجاری که روز شنبه، ۱۶ آذر، در جزیره بالی اندونزی به امضا رسید می‌تواند از طریق تسهیل تشریفات گمرکی، یک تریلیون دلار سود برای اقتصاد جهانی دربر داشته باشد و به ایجاد ۲۱ میلیون شغل نیز کمک کند.

بر پایه پیمان جدید، همچنین قرار است فقیرترین کشورهای جهان برای فروش کالاهای تولیدی خود دسترسی بهتری به معافیت از عوارض گمرکی پیدا کنند.

هم‌اینک قدرت‌های اقتصادی غربی با اختصاص یارانه‌های فراوان به بخش کشاورزی خود و اعمال سیاست‌های حمایتی، رقابت کالاهای کشورهای فقیر را در بازارهای خود دشوار کرده‌اند و پیمان جدید قصد دارد این وضعیت را تغییر دهد.

از موانع اصلی رسیدن به توافق سراسری در مذاکرات متعدد سازمان تجارت جهانی مخالفت کوبا با امضای پیمان جدید بود.

کوبا که از ۵۰ سال پیش از سوی ایالات متحده با تحریم روبه‌رو شده همواره تأکید داشته که پیمان سراسری تجارت جهانی امکانی برای رفع یا کاهش این تحریم فراهم نمی‌کند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، اما ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد در سیاست تحریمی کشورش علیه کوبا تجدید نظر کند و کوبا و آمریکا در این خصوص گفت‌وگوهایی نیز داشته‌اند که این امر سرانجام موافقت روز شنبه کوبا با امضای پیمان سازمان تجارت جهانی را در پی داشت.

سازمان تجارت جهانی در کنار بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، یکی از سه نهاد مقتدر اقتصادی در عرصه بین‌المللی است.

سازمان تجارت جهانی در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد و جای «گات» (توافق‌نامه عمومی درباره تعرفه‌های گمرکی و بازرگانی) را گرفت. وظیفه اصلی این سازمان پیشبرد بازرگانی بین‌المللی و حل اختلاف‌های تجاری میان کشورهای عضو است.

به نتیجه نرسیدن مذاکرات این سازمان طی ۱۲ سال گذشته، لطمه زیادی به وجهه این سازمان وارد آورد،‌اما توافق جهانی روز شنبه می‌تواند اعتماد عمومی به سازمان تجارت جهانی را بار دیگر تقویت کند.

«روابط نامطلوب ایران با دنیا»، دلیل اصلی راه ندادن ایران به سازمان تجارت جهانی

آخرین کشوری که به عضویت این سازمان درآمده تاجیکستان است که در دوم مارس امسال عضو سازمان تجارت جهانی شد؛ در میان کشورهایی که موفق به عضویت در این سازمان نشده‌اند ایران بزرگ‌ترین اقتصاد را دارد.

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، روز ۲۲ شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی اظهار کرد که ایران به ۷۰۰ پرسش سازمان جهانی تجارت که برای ایران ارسال شده‌ بود پاسخ داده، «ولی تاکنون خبری از تشکیل کارگروه الحاق نشده‌ است».

وی ادامه داد: «ایران در این موضوع در دنیا برجسته شده و تنها کشوری است که پس از گذشت چهار سال هنوز گروه کاری الحاق برای آن تشکیل نشده‌ است.»

وی با تاکید بر این‌ که «آن‌ها تمایلی به الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت ندارند» گفت: «روابط نامطلوب سیاسی که در چند سال گذشته ایران با دنیا داشته اصلی‌ترین دلیل برای عدم تشکیل گروه کاری الحاق ایران بوده‌ است.»
XS
SM
MD
LG