لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

وزیر اسرائیلی: ادامه غنی‌سازی در ایران باعث تشویق دیگران می‌شود


یووال اشتاینیتز (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو.
یووال اشتاینیتز (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو.
یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، که مسئولیت «پرونده ایران» را در کابینه این کشور بر عهده دارد، در مقاله‌ای در روزنامه واشینگتن پست، نوشته‌است که برخورداری ایران از برنامه غنی‌سازی اورانیوم، سایر کشورهای منطقه را نیز به در پیش گرفتن شیوه مشابه، سوق خواهد داد.

اشتاینیتز در این مقاله نوشته‌است ادامه غنی‌سازی اورانیوم، حتی تنها با سه هزار دستگاه سانتریفیوژ و با غلظت سه و نیم درصد، هنوز این امکان را به ایران می‌دهد که در شش ماه تا یک سال، اورانیوم کافی را برای ساخت بمب اتم ذخیره کند.

به نوشته این وزیر اسرائیلی، اگر در پیمان نهایی اتمی، ایران بتواند اورانیوم را غنی کند، این امر به منزله «شناسایی دوفاکتوی حق غنی‌سازی» برای این کشور است و در آن صورت، سایر کشورها نیز در مسیر مشابه قرار خواهند گرفت.

به باور اشتاینیتز، «ایران اگر به "آستانه هسته‌ای" برسد، موقعیتی که ژاپن و آلمان نیز در آن هستند، در این سطح باقی نخواهد ماند و به سوی داشتن بمب حرکت خواهد کرد».

اشتاینیتز نوشته‌است، هدف از توافق هسته‌ای نهایی قدرت‌ها با ایران می‌بایست «محدود کردن ایران باشد نه اینکه منجر شود که قدرت‌های هسته‌ای منطقه‌ای دیگری هم بوجود آیند».

این وزیر اسرائیلی توان موشک‌های برد بلند ایران و نیز «حمایت ایران از تروریسم» در سطح جهانی را بخش دیگری از ماهیت جمهوری اسلامی ایران و «خطری برای همسایگان سنی» معرفی کرده و نوشته‌است بر خلاف «کارزار لبخند» حسن روحانی، مداخله‌های تروریستی ایران در منطقه و کمک به ماشین کشتار بشار اسد، ادامه یافته‌است.

وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل روز جمعه نهم اسفند نیز در واکنش به گزارش خبرگزاری رویترز، در این خصوص که آژانس از انتشار یک گزارش در باره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به دلیل بهبود مناسبات ایران با قدرت‌ها پس از روی کار آمدن حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران، صرفنظر کرد، آژانس را به انتشار گزارش فراخواند.

اما آژانس روز جمعه اعلام کرد که تهیه چنین گزارشی در میان نبوده‌است.

اشتاینیتز در گذشته نیز بارها گفته‌است که دولت اسرائیل «تنها تکرار الگوی لیبی را می‌پذیرد». لیبی در زمان حکومت سرهنگ معمر قذافی، تمامی برنامه هسته‌ای خود را برچید.

این وزیر عضو حزب حاکم لیکود مقاله خود در روزنامه واشینگتن پست را در آستانه سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به آمریکا منتشر کرده‌است.

نتانیاهو برای دیدار با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و نیز سخنرانی در همایش «ایپک»، لابی آمریکایی طرفدار اسرائیل به آمریکا می‌رود.

دیدار نتانیاهو و اوباما روز دوشنبه دوازدهم اسفند در کاخ سفید صورت می‌گیرد.

نخست‌وزیر اسرائیل از توافق موقت هسته‌ای شش‌ماهه، موسوم به «اقدام مشترک» که سوم نوامبر، بیست و چهارم آذر، میان ایران و شش قدرت مذاکره کننده در ژنو بدست آمد، عمیقاً ناخشنود است و از دور اول «مذاکرات جامع» نیز که دو هفته پیش میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین انجام شد، انتقاد کرده‌است.

نتانیاهو در روزهای گذشته گفت کشورش «تحمل نخواهد کرد که ایران، قدرتی «در آستانه هسته‌ای» باشد»، و به گفته او، پیچ و مهره‌های برنامه غنی‌سازی اتمی ایران باید پیاده شود.

نتانیاهو در دیدار هفته پیش با صدراعظم آلمان در بیت‌المقدس گفت «کوره آب سنگین اراک هم باید برچیده شود؛ پلوتونیومی در کار نباشد و اورانیومی غنی نشود».

این درحالی است که خانم وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد آمریکا که پس از گفت‌وگوهای دو هفته پیش میان ایران و قدرت‌ها در وین به اسرائیل رفت، در دیدار با یووال اشتاینیتز و سایر مقامات اسرائیلی، مورد ملامت شدید قرار گرفت.

حمله لفظی مقامات اسرائیل، از جمله نتانیاهو علیه خانم شرمن، به‌دلیل اظهارات وی در بیت‌المقدس بود که گفت «در توافق نهایی، ایران از غنی‌سازی محدود و زیر نظارت برخوردار خواهد شد».

خانم شرمن همچنین از مقامات اسرائیل خواسته بود در روند این مذاکرات «کارشکنی» نکنند و گفته بود، «مذاکرات همین طور هم به حد کافی دشوار است و دیگر نیازی نیست که آن را سخت‌تر از این هم کرد».

اما یووال اشتاینیتز روز دوشنبه پنجم اسفند پس از یک دیدار طولانی کاری در بیت‌المقدس با خانم شرمن، که به طرزی غیر عادی پنج ساعت طول کشید، با لحنی خشمگینانه، در برابر خبرنگاران گفت «اسرائیل حق اقدام مستقل را در برابر ایران، برای خود محفوظ نگاه می‌دارد».

دور بعدی از مذاکرات جامع ایران و قدرت‌ها برای آخرین روزهای اسفند، در وین، تعیین شده‌است.

در این میان، آیت‌الله احمد خاتمی خطیب نماز تهران، جمعه نهم اسفند، سفرهای پی در پی خانم شرمن به اسرائیل را، پس از هر دور مذاکرات آمریکا و قدرت‌های جهانی با هیئت ایرانی، «تعظیم کردن و اظهار ادب به صهیونیست‌ها» نامید و گفت آنها با این کار مسلمانان را تحقیر می‌کنند.

اما عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران اظهارات خانم شرمن در اسرائیل را نشان آن دانست که در توافق هسته‌ای موقت، «حق غنی‌سازی اورانیوم برای ایران» مورد شناسایی قرار گرفته‌است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در روزهای گذشته گفت «حق غنی‌سازی اورانیوم، یک حق تقیینی است و برنامه «اقدام مشترک» آن را عملا به رسمیت شناخته‌است».
XS
SM
MD
LG