لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

وزیر خارجه هلند: اعتراض ما به روند دادرسی زهرا بهرامی در ایران است


اوری روزنتال، وزیر خارجه هلند
اوری روزنتال، وزیر خارجه هلند
برنامه خبری تلویزیون هلند، «نیوز اور»، گزارش می‌دهد که زهرا بهرامی، شهروند ایرانی-هلندی، که روز شنبه گذشته در ایران اعدام شد، در سال ۲۰۰۳ در هلند به خاطر قاچاق مواد مخدر محکوم شده ‌بود.

وزیر خارجه هلند در واکنش به این برنامه تلویزیونی چنین اظهار نظر کرده است که سابقه‌دار بودن زهرا بهرامی تفاوتی در اصل مسئله ایجاد نمی‌کند و اعتراض دولت هلند به شکل دادرسی و رسیدگی به پرونده او در ایران است.

تلویزیون هلند روز سه‌شنبه با نمایش مدارک دادگستری هلند خبر داد که زهرا بهرامی در سال ۲۰۰۳ به خاطر یافت شدن حدود ۱۶ کیلو کوکائین در پروازی که از جزایر کارائیب به هلند داشته در فرودگاه بین‌المللی آمستردام دستگیر شده است.

مقام‌های هلندی در آن سال وی را به سه سال زندان محکوم کردند که یک سال از این محکومیت به صورت آزادی مشروط بود.

این برنامه تلویزیونی هم‌چنین با نشان دادن چندین گذرنامه با عکس زهرا بهرامی گزارش داد که وی در سال ۲۰۰۷ نیز به خاطر جعل گذرنامه توسط مأموران امنیتی هلند دستگیر شده‌ است.

به گزارش رسانه‌های هلندی، با اعلام این خبر، اوری روزنتال، وزیر خارجه هلند، در واکنش به اخبار برنامه «نیوز اور» گفت که «این یافته‌ها تفاوتی در مسئله پرونده زهرا بهرامی در ایران ایجاد نمی‌کند... تنها موضوعی که ما بر سر آن مناقشه داریم مسئله نوع روند دادرسی وی در ایران است.»

وی افزود: «روند دادرسی او هیچ گاه برای ما روشن نشد، ما هیچ اطلاعی در این مورد دریافت نکردیم، وکلا نیز اجازه حضور در این روند را نیافتند، به سفارت هم اجازه شرکت در جلسات دادرسی داده نشد؛ خلاصه این‌که این روند نمایش خنده‌داری بیش نبود.»
وزیر خارجه هلند: «روند دادرسی او هیچگاه برای ما روشن نشد، ... خلاصه این‌که این روند، نمایش خنده‌داری بیش نبود.»

جمهوری اسلامی ایران روز شنبه اعلام کرد که زهرا بهرامی را که به «اتهام جرایم امنیتی» و به دنبال اعتراض‌های روز عاشورای سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بود، به اتهام «فروش و نگهداری مواد مخدر» اعدام کرده ‌است.

این امر واکنش تند هلند و تعلیق روابط دیپلماتیک با ایران از سوی هلند را به دنبال داشت.

برنامه خبری روز سه‌شنبه «ان.او.اس» تلویزیون هلند نیز گزارش داد که دولت هلند در مقاطعی با کمک‌هزینه مالی به وکیل زهرا بهرامی کوشیده بوده تا به «اجرای بهتر» روند دادرسی او کمک کند.

اعدام زهرا بهرامی در حالی صورت گرفته‌ است که به دنبال صدور حکم اعدام برای وی، دولت هلند خواستار توضیحات بیشتر جمهوری اسلامی در این باره شده بود.

ایران که تابعیت دوگانه شهروندانش را به رسمیت نمی‌شناسد، پیشتر نیز به دیپلمات‌های هلندی در تهران اجازه دسترسی کنسولی به زهرا بهرامی را نداده بود.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست خبری روز سه‌شنبه خود از کشورهای غربی انتقاد کرد که «چرا وقتی که فردی به جرم مواد مخدر اعدام یا به سبب جنایت و خیانت محاکمه می‌شود، این همه سر و صدا به پا می‌کنند که حقوق بشر از بین رفت و ما برای جان انسان‌ها اهمیت زیادی قائلیم؟»

پیش از وی کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران در هلند، در ارتباط با اعدام زهرا بهرامی، گفت: «کشورهای اروپایی باید قدردان این زحمات ایران باشند.»
XS
SM
MD
LG