لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

زنگنه: با روند کنونی، ایران واردکننده گاز خواهد شد


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران.
وزیر نفت ایران هشدار داده‌است که در صورت ادامه روند کنونی مصرف در بخش خانگی، ایران به واردکننده گاز تبدیل خواهد شد.

در همین روز محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت ایران پیشنهاد تامین گاز اروپا توسط ایران را مطرح کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران، دوشنبه ۲۵ فروردین ماه اعلام کرد که بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز به معنای خارج شدن از وضعیت اضطرار نیست.

بر اساس گزارش‌های رسمی، ایران در زمستان سال گذشته خورشیدی به‌خاطر کمبود گاز و اوج گرفتن مصرف خانگی، حجم گاز نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، جایگاه‌های سوخت «ال‌ان‌جی» و تزریق گاز به میادین نفتی را کاهش داد تا از قطع شدن گاز خانوارها جلوگیری کند.

مصرف گاز خانگی در ایران طی زمستان به بالای ۴۸۵ میلیون متر مکعب در روز رسید که باعث افت فشار گاز در بخش‌هایی از ایران، از جمله استان‌های غربی شد.

زنگنه با اشاره به مصرف بالای گاز در بخش خانگی، گفت که هنوز مصارف گاز در بخش خانگی تعیین‌کننده است، بر این اساس باید بخشی از مصرف گاز خانگی با بهره‌گیری از گاز ذخیره شده مدیریت شود، نه تولید.

در ایران تنها مخزن سراجه قم با ظرفیت ذخیره ۳٫۳ میلیارد متر مکعب گاز فعال است. مسعود سامی‌وند مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی ۱۵ فروردین ماه به خبرگزاری مهر گفت که در زمستان سال گذشته روزانه حدود ۱۰ میلیون متر مکعب گاز از این مخزن زیرزمینی برداشت و به شبکه سراسری تزریق شده‌است.

اما وی گفت که با راه‌اندازی مخزن ذخیره‌سازی گاز شوریجه خراسان در آینده، ظرفیت برداشت از مخزن‌ها در فصول سرد سال برای تزریق به شبکه سراسری گاز، روزانه به ۳۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

زنگه در ادامه درباره راه‌های کاهش مصرف گاز تصریح کرد که ۲ میلیون موتورخانه در کشور وجود دارد که با انجام کارهای ساده، می‌توان مصرف گاز را ۳۰ درصد کاهش داد.

به‌گفته وی، همچنین ۲۰ میلیون بخاری گازی در سطح کشور وجود دارد که با اصلاح مصرف می‌توان از هدرروی انرژی جلوگیری کرد.

ایران در نظر دارد فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را در آینده نزدیک حداقل به‌صورت زودهنگام راه‌اندازی کند تا در آینده با مشکل کمبود گاز در زمستان مواجه نشود.

وزیر نفت در این زمینه گفت که با روند کنونی مصرف گاز در کشور، در صورتی که تمام فازهای پارس جنوبی نیز به بهره‌برداری برسد، در مصرف بخش خانگی و در سال‌های آتی به واردکننده گاز تبدیل خواهیم شد.

وی افزود که «بر این اساس برای برون‌رفت از این مشکل باید مصرف انرژی مدیریت شود و به راحتی می‌توان با تحقق این مهم معادل یک فاز پارس جنوبی (روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب) در مصرف گاز صرفه‌جویی کرد.»

زنگنه گفت که اگرچه امسال با افزوده شدن فازهای جدید پارس جنوبی به چرخه تولید، میزان تولید گاز افزایش می‌یابد، ولی این به معنای خارج شدن از وضعیت اضطرار نیست و باید همواره با بهینه کردن مصرف گاز در کشور زمینه را برای تامین پایدار گاز بخش صنایع به ویژه در زمان اوج مصرف گاز، همچنین صادرات این حامل انرژی فراهم کنیم.

صادرات

ایران هم اکنون روزانه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب صادرات گاز به ترکیه دارد و برای فروش ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق، همچنین ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به عمان نیز قرارداد امضا کرده‌است.

این کشور، تا دوسال آینده در نظر دارد فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را که بالای ۹۲ درصد پیشرفت داشته‌اند راه‌اندازی کند. از طرفی فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی نیز پیشرفت ۸۲ درصدی دارند که احتمالا تا سه سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت. کل ظرفیت تولید این پنج فاز مجموعا ۱۸۲ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.

در این میان، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در مصاحبه با نشریه آلمانی ˈهاندلس‌بلاتˈ که دوشنبه ۲۵ فروردین منتشر شد، پیشنهاد تامین گاز اروپا را مطرح کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی گفت که ایران می‌خواهد در آینده نقش مهمی را در بازار جهانی گاز ایفا کند.
هم اکنون ۴۰ درصد از گاز اروپا توسط روسیه تامین می‌شود.

وی افزود که «ما نمی‌خواهیم با روسیه رقابت کنیم، اما می‌دانیم نیاز اروپا به گاز هر روز افزایش می‌یابد و ما خواهان سهمی در تامین آن هستیم».

بر اساس گزارش بریتیش پترولیوم، ذخایر ثابت شده گاز ایران حدود ۳۳٫۶ تریلیون متر مکعب، معادل ۱۸ درصد از کل ذخایر گازی جهان است.
XS
SM
MD
LG