لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

ظریف: حزب‌الله لبنان را ما به سوریه نفرستادیم


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در داووس سوئیس. ۲۴ ژانویه ۲۰۱۴.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در داووس سوئیس. ۲۴ ژانویه ۲۰۱۴.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز جمعه، چهارم بهمن‌ماه، اعزام نیروهای حزب‌الله لبنان از سوی جمهوری اسلامی برای جنگیدن در سوریه را تکذیب کرد و گفت که این تصمیم به خود حزب‌الله برمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای ظریف این مطلب را در نشستی که شبکه خبری العربیه در حاشیه کنفرانس اقتصادی داووس در سوئیس برگزار کرد، عنوان کرده‌ است.

همچنین به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه ایران در این نشست در پاسخ به پرسش‌های مکرر خبرنگاران در مورد کمک‌های ایران به رژیم بشار اسد گفت که این ادعا که تهران به گروه‌های افراطی در سوریه کمک می‌کند «مضحک» است.

خبرگزاری فرانسه درباره نشست خبری شبکه العربیه می‌نویسد که محمدجواد ظریف «که معمولاً لبخند می‌زند و از او به عنوان چهره جدید جمهوری اسلامی از زمان آغاز به‌ کار دولت جدید یاد می‌شود، در این نشست تنش‌آلود، با لحنی ستیزه‌جویانه که از او دیده نشده‌ بود به سؤالات پاسخ می‌داد».

به نوشته این خبرگزاری، آقای ظریف با ذکر این‌ که ایران هم از افراطیون القاعده ضربه خورده تأکید کرد که «ما کسی را به سوریه نمی‌فرستیم و حزب‌الله تصمیماتش را خودش گرفته است».

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا بشار اسد بدون کمک تهران می‌توانست در برابر این قیام دوام بیاورد» گفت که «البته که می‌توانست. هیچ‌ کس نمی‌تواند دوام بیاورد، مگر این‌ که در داخل کشور مشروعیت داشته باشد».

ظریف در پاسخ به این پرسش که «آیا خواستار عقب‌نشینی حزب‌الله لبنان از سوریه است یا خیر» گفت: «درخواستی که می‌توانم بکنم این است که همه عناصر خارجی سوریه را ترک کنند و مردم سوریه خود درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند.»

وزیر خارجه ایران افزود: «درخواستم این است که جریان ورود پول و اسلحه به سوریه متوقف شود و به مردم سوریه اجازه داده شود تا برای سرنوشت خود، اگر بشود در ژنو، تصمیم بگیرند، هرچند که ما به ژنو دعوت نشدیم.»

وی ادامه داد: «با این حال ما امیدواریم که ژنو نتایجی دربر داشته باشد، چرا که ما هم در منطقه هستیم و هر فاجعه‌ای که در منطقه سر بر آورد بر ما هم تأثیر خواهد گذاشت.»

ظریف با اظهار این‌ که امکان پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه تا ۱۲ ماه آینده وجود دارد گفت: «این کار ممکن است و تصمیمش با خود ماست و اجرای این تصمیم هم با ماست و ایران متعهد به اجرای این تصمیم است.»

اظهارات محمدجواد ظریف در حالی بیان می‌شود که ایالات متحده و هم‌پیمانانش همواره ایران را متهم کرده‌اند که برای رژیم بشار اسد در سوریه سلاح، پول، و مشاور می‌فرستد.

مسئله دعوت ایران به کنفرانس صلح ژنو که محمدجواد ظریف به آن اشاره کرد در روزهای اخیر خبرساز شده‌ است و در حالی که دبیرکل سازمان ملل متحد از ایران برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده‌ بود پس از آن ناچار شد تحت فشار ضرب‌الاجل اپوزیسیون سوریه این دعوت را پس بگیرد.

ایالات متحده و هم‌پیمانانش می‌گویند خودداری ایران از امضای توافق ۲۰۱۲ که در آن برکناری اسد و ایجاد دولت انتقالی درج شده باعث کنار گذاشته شدن ایران از کنفرانس ژنو بوده‌ است.
XS
SM
MD
LG