لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

زاینده‌رود برای پنجمین سال پیاپی خشک شد


زاینده‌رود، استان اصفهان.
زاینده‌رود، استان اصفهان.
گزارش‌ها از ایران حاکی است که زاینده رود در اصفهان ۷۵ درصد از ذخیره آب خود را از دست داده است و این رودخانه برای پنجمین سال پیاپی در فصل تابستان خشک شد.

غلامحسین حیدرپور، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان روز شنبه ۲۰ خرداد به خبرگزاری ایلنا گفت که «میزان ذخایر آب اصفهان به پایین‌ترین مقدار خود در چهل سال اخیر رسیده، به همین دلیل خروجی آب از دریچه‌های سد زاینده‌رود کاهش یافته و تا چند روز آینده رودخانه زاینده‌رود به طور کامل خشک می‌شود».

وی با اشاره به اینکه آب رودخانه زاینده رود از ۲۳ اسفندماه سال گذشته برای کشت بهاره کشاورزان تاکنون جاری بود گفت: «حجم آب سد زاینده‌رود به دلیل خشکسالی پنج سال اخیر از میزان استاندارد یک و نیم میلیارد متر مکعب به ۲۹۰ میلیون متر مکعب رسیده‌است».

به گفته وی، در سال گذشته بارندگی در سرشاخه‌های زاینده‌رود به نسبت متوسط سالانه بارندگی ۳۵ درصد کاهش داشته که نتیجه آن کاهش ۴۰ تا۴۵ درصدی آب‌های جاری به سوی ذخایر رودخانه‌است.

غلامحسین حیدرپور همچنین از کاهش ۷۵درصدی حجم ذخیره آب سد زاینده‌رود و کاهش ۲۰درصدی تحویل آب شرب به شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خبر داد.

محمدعلی طرفه، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، روز ۱۸ خرداد به خبرگزاری ایرنا گفته بود که حجم آب زاینده‌رود در ۱۵ خردادماه جاری نسبت به سال گذشته ۵۳درصد کاهش یافت و تاکید کرد که «نیازمند مدیریت صحیح توزیع آب در بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی و شرب منطقه هستیم».

زاینده‌رود که از رودخانه‌های بزرگ ایران به‌شمار می‌آمد و رگ حیاتی شهر اصفهان به شمار می رود چندین سال است که با خشکی تابستانی مواجه شده و این امر به کشاورزی استان اصفهان نیز آسیب زده‌است.

کاظم محمدی، نماینده کشاورزان شهرستان اصفهان، روز ۳۰ فروردین به خبرگزاری ایرنا گفته بود که به خاطر خشکی زاینده‌رود «۴۰ درصد محصول گندم شرق اصفهان خشک شده‌است».

وی افزوده بود: «مسئولان استان دلیل کم‌آبی برای کشاورزی در شرق اصفهان را خشکسالی‌های چند سال اخیر عنوان می‌کنند، اما کشاورزان معتقدند برداشت‌های غیرمجاز در مناطق بالادست رودخانه زاینده‌رود و در استان چهارمحال و بختیاری، توسعه صنعت در استان‌های اصفهان و یزد و توسعه فضای سبز، دست به دست هم داده تا کشاورزی در شرق اصفهان رو به نابودی برود».

روز ۲۵ آبان سال ۹۰ روزنامه «تهران امروز» از قول محمدتقی رهبر، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، نوشت که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری اسلامی ایران در سفر خود به استان چهارمحال و بختیاری «با نوشته‌هایی که دست مردم بود و فشار برخی از نمایندگان، در شهرکرد گفت هر قدر و هر جور که نیاز هست برای صنعت و کشاورزی از آب زاینده‌رود برداشت کنید، اولویت با شما و بعد استان‌های دیگر».

«تهران امروز» نوشت که اکنون «مدیران شهری اصفهان می‌خواهند از دولت به قوه قضاییه شکایت کنند» و «یکی از برنامه‌های نمایندگان اصفهان در مجلس» نیز «استمداد از رهبر درباره وعده احمدی‌نژاد در شهرکرد است».

علیرضا روحانی، سخنگوی ائتلاف حامیان میراث اصفهان، شهریورماه ۸۸ در مصاحبه‌ای با رادیو فردا در این ارتباط گفت: «در سفر استانی آقای احمدی‌نژاد که در دوره ریاست جمهوری پیشین ایشان اتفاق افتاد مصوبه‌هایی تصویب و اجرا شد که به علت همین مصوبه‌ها امروز شاهد این هستیم که چیزی نزدیک به ۳۵۰ پمپ فشار قوی هشت اینچی در بالادست رودخانه در استان چهار محال و بختیاری در حال کشیدن آب رودخانه‌است. این در حالی است که مردم پایین‌دست رودخانه از داشتن آب محرومند».

وی افزود که «سازمان جهاد کشاورزی استان چهار محال هم برای احداث چیزی نزدیک به ده هزار هکتار باغ مجوز صادر کرده‌است در حالی که بنا به نظر کارشناسان به هیچ وجه احداث باغ در ارتفاعات جنبه اقتصادی ندارد».
XS
SM
MD
LG