لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

دست کم ۱۹ نفر در حملات انتحاری در کابل کشته شدند


 امدادگران به کمک مجروحین در نزدیکی وزارت دادگستری افغانستان شتافتند.
امدادگران به کمک مجروحین در نزدیکی وزارت دادگستری افغانستان شتافتند.

در پی حملات انتحاری و درگيری های مسلحانه که از صبح تا ظهر چهارشنبه در مرکز شهر کابل پايخت افغانستان اتفاق افتاد، دست کم ۱۹ تن کشته و ده ها تن ديگر مجروح شده اند.

زمری بشری سخگنوی وزارت کشور افغانستان گفت که اين حملات در وزارت دادگستری و ساختمان رياست عمومی زندان های افغانستان روی داده است.

وی افزود: «سه حمله انتحاری در شهر کابل روی داد. حمله اول رياست زندان های افغانستان در شمال کابل را مورد هدف قرار داده است. انتحار کنندگان دو نفر بودند و خود را منفجر کردند. حمله دومی روبروی وزارت آموزش افغانستان انجام شد، که قبل از حمله انتحار کننده از سوی نيروهای امنيتی افغان شناسايی شده و به قتل رسيد. حمله سومی که پيچيده تر بود در داخل و روبروی وزارت دادگستری افغانستان انجام شد.»

گزارش شده است که در انفجار انتحاری درون ساختمان وزارت دادگستری افغانستان چندين کارمند دولت اين کشور کشته که آمار دقيق آن ها مشخص نيست.

عبدالله فهيم سخگنوی وزارت بهدات و سلامت افغانستان امروز گفت که نزديک به هفتاد تن در حملات انتحاری امروز کابل کشته و زخمی شده اند.

آقای فهیم افزود: «از پنج بيمارستان کابل گزارشی که ما در دست داريم ، حاکی از آن است که ۵۲ کشته و ۱۹ زخمی در اين بيمارستان ها وجود دارد.»

پس از آغاز حملات امروز وضعيت شهر کابل به حالت فوق العاده در آمد و در اندک زمانی نيروهای پليس، ارتش و اطلاعات افغانستان ساختمان های وزارت های کليدی دادگستری و دارايی افغانستان را محاصره کردند.

چندين از انتحار کنندگان در داخل ساختمان وزارت دادگستری افغانستان نفوذ کرده بودند که نيروهای امنيتی افغان پس از چندين ساعت تلاش توانستند انتحار کنندگان و افراد مسلح را از بين برده و ساختمان وزارت دادگستری را به تصرف خود در آورند.

جميل جنبش يکی از فرماندهان سابق پليس کابل در گفتگو با راديو آزادی گفت که حملات امروز بيانگز ضعف دستگاه های امنيتی پايخت افغانستان و پيچيدگی تاکتيک های شورشيان است.

وی افزود: «اين حملات از دو جهت قابل بررسی است. يکی اين که بيانگر فعال شدن تروريزم بين المللی به صورت جدی در داخل افغانستان و ديگری اين که ضعيف مديريت نيروهای امنيتی افغان.»

با اين حال، سخنگوی طالبان مسوليت اين حمله را از سوی آن گروه برعهده گرفته است. ذبيح الله مجاهد فردی که خود را سخگنوی طالبان معرفی می کند، گفته است که حملات انتحاری امروز در پاسخ به حمله دولت در زندان پلچرخی کابل انجام شود که به گفته ی اين سخنگوی طالبان در آن شماری زيادی از زندانيان هوادار اين گروه کشته شده بودند.

اين در حالی است که مقامات در وزارت کشور افغانستان اعلام کرده که در باره چگونگی نفوذ شورشيان در داخل شهر و مراکز حساسی چون وزارت دادگستری افغانستان تحقيق و بررسی می کنند.

XS
SM
MD
LG