لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

برادعی: ايران همچنان درباره برنامه اتمی خود همکاری نمی کند


به گفته محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی ايران تعداد سانتريفيوژهای خود را افزايش نداده است.
به گفته محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی ايران تعداد سانتريفيوژهای خود را افزايش نداده است.
محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه گفت: ايران همچنان از همکاری برای پاسخ دادن به سوالات باقی مانده در مورد ماهيت برنامه اتمی اين کشور سرباز می زند.

آقای البرادعی که با خبرنگاران در پاريس صحبت می کرد، افزود: ايران به تعهدات خود درباره اجازه بازديد به بازرسان آژانس عمل کرده است، اما درباره سوالات مطرح درباره فعاليت های گذشته هسته ای خود همکاری نمی کند.

محمد البرادعی گفت: «ايران هم اينک از دادن اجازه دسترسی (به اسناد) يا پاسخ روشن به مسايل مطرح درباره ابعاد احتمالی مطالعات نظامی خودداری می کند.»

آژانس بين المللی انرژی اتمی که خواستار افشای تمام جزئيات برنامه اتمی ايران است پيشتر اعلام کرده بود: به برخی از اسناد دست يافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی موشک برای سوار کردن کلاهک هسته ای، انجام داده است.

ايران اين اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده است و اعلام کرده که اقدامات لازم در ارتباط با موضوع مطالعات ادعايی را انجام داده است و نيازی به همکاری بيشتر در اين زمينه نمی بيند.

مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز سه شبنه همچنين گفت: «من از سطح همکاری ايران راضی نيستم. آنها(ايرانی ها) هر گونه همکاری با آژانس را طی ماه های اخير متوقف کرده اند.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تاکنون به دليل سرپيچی ايران از توقف فعاليت های حساس هسته ای سه قطعنامه تحريمی عليه اين کشور تصويب کرده است.

ايران می گويد غنی سازی اورانيوم را برای توليد سوخت هسته ای مورد نياز نيروگاه اتمی بوشهر انجام می دهد و حاضر به توقف اين فعاليت ها نيست.

آقای البرادعی همچنین گفت: «آنها (ايرانی ها) آنچه را که شورای امنيت سازمان ملل از ما خواسته بود انجام نمی دهند. اين شورا از ما خواسته بود تا اين مسئله (ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ايران) را روشن کنيم.»

به گفته مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، ايران تعداد سانتريفيوژهای خود را افزايش نداده است.

براساس ارزيابی آژانس بين المللی انرژی اتمی در ماه سپتامبر سال گذشته، سه هزار و ۸۰۰ سانتريفيوژ در تاسيسات هسته ای نطنز فعال بوده اند.

محمد البرادعی در اين زمينه گفت: «آنها(ايرانی ها) تا کنون تعداد سانتريفيوژها را افزايش نداده اند و اين خبر خوبی است.»

به گفته مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، ايران به دلايل «سياسی» تعداد سانتريفيوژهای خود را افزايش نداده است.
XS
SM
MD
LG